Volgende week is het weer black friday. Dit is de dag na Thanksgiving, waarop overgebleven spullen in de uitverkoop gaan. In de Verenigde Staten en in Groot Brittannië halen retailers dan alles uit de kast om bezoekers naar hun websites te krijgen.
Door: gastblogger Jochem Vroom
Ook de grote concerns als Apple en Amazon halen flink wat van de prijs af om de koopjesjagende consument te binden en alvast verkopen in aanloop naar kerst te realiseren.
Shop.org schat dat maar liefst 92,5 procent van de Amerikaanse online retailers 'free shipping' aanbiedt tijdens het lopende holiday shopping season. Ik herhaal: 92,5 procent! In Nederland ligt het percentage veel lager, nog niet eens op de helft. Verder kwamen 45 van de 50 grootste Amerikaanse online retailers vorig jaar met speciale deals, coupons of andersoortige promoties in het eindejaarsseizoen. De VS, maar ook de UK, lopen met dit soort initiatieven ongeveer 2,5 jaar voor op Nederland. Hoe dol Nederlanders ook op kortingen zijn, de markt voor korting valt hier nog geenszins te vergelijken met de Angelsaksische landen waar couponing mainstream is.
Zwarte vrijdag in Nederland
Toch verandert de Nederlandse markt onder invloed van het buitenland. Groupon kennen we inmiddels allemaal, kortingscodeconcepten zijn uit het buitenland gekopieerd en aangepast aan de Nederlandse consument en heavy couponing op het televisiekanaal TLC is onderwerp van gesprek. Nadat we Valentijnsdag, kerst en vader- en moederdag hebben gekregen van de retailers uit het buitenland, krijgen we vandaag de dag een zwarte vrijdag met online coupons & deals als trend. De globalisering laat zich weer eens gelden.
Zalando en Spartoo en Nelly.com
In Nederland zien we dat het met name de buitenlandse partijen zijn die stunten met coupons en kortingscodes. Met grote budgetten en flinke kortingen bestormen deze partijen de markt. Zalando is hier een recent voorbeeld van. Door de entree van Zalando zijn coupons ook in Nederland veelal standaard geworden binnen de schoenenbranche. Het Franse Spartoo, dat het volgende voetje tussen de Nederlandse deur zet, hanteert eenzelfde strategie. Het succes van Zalando zal binnenkort naar verwachting herhaald gaan worden door het Zweedse Nelly.com. De gevestigde orde in Nederland lijkt wat dit betreft wat achter te blijven. Veelal heeft het geen prioriteit of ontbreekt de ervaring die internationale retailers al in ander markten hebben opgedaan.
Vanzelfsprekend
Eén ding staat buiten kijf, of de Nederlandse adverteerders er nu blij mee zij of niet: de consument vindt een kortingscode steeds vanzelfsprekender worden. Dat valt ook te zien aan de trendgrafiek in Google, die jaarlijks minimaal verdubbeld. Webwinkeliers kunnen inspringen op de trend door kortingscodes in de webwinkel aan te beiden of speciaal voor vaste klanten via e-mail. Korting kan ook uitstekend verspreid worden via social media. Hierbij geldt: hoe meer mensen met het product of de boodschap geassocieerd willen worden en hoe hoger de korting, hoe groter de verspreiding. Als laatste methode kun je kortingscodes op andere websites plaatsen. Met name de kortingscode portals zijn hier bekende plekken voor. De sites geven graag advies over hoe dit het beste kan. Zij kijken tenslotte naar het buitenland, waar men er al een tijdje mee bezig is…
Stunten
Het is komende zwarte vrijdag interessant te zien of er in de breedte gestunt gaat worden in het kortingsgekke Nederland. Als het dit jaar niet lukt kan je als webshop altijd nog de taarten 0 euro maken: goedkopere landelijke exposure bestaat er niet!
Jochem Vroom is eigenaar van Imbull.com, internationaal exploitant van kortingcodesites als Actiecode.nl.
Wij verwachten dat de trend doorzet dat grote buitenlandse partijen naar Nederland komen en doro middel van aggresieve promotie (oa. kortingscodes) de markt naar zich toe trekken..
Het is jammer dat de Nederlandse partijen dit zo gemakkelijk laten gebeuren en niet ook vol op het gaspedaal gaan staan om de klant op iedere mogelijke (marketing)manier te verleiden tot een aankoop!