Amazon heeft het afgelopen kwartaal 24 procent meer omzet geboekt dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De inkomsten kwamen uit op 17,1 miljard dollar. Het verlies op de verzending van producten bedroeg 4,7 procent daarvan, ofwel 811 miljoen dollar.
Amazon kreeg in het afgelopen kwartaal 721 miljoen dollar van klanten binnen voor de verzending (worldwide shipping revenue), maar de kosten (worldwide shipping costs) bedroegen ruim anderhalf miljard dollar. Het verlies op deze post bedroeg daarmee dus meer dan 800 miljoen dollar.
Miljard
Het is allerminst ondenkbaar dat Amazon in het huidige en laatste kwartaal van dit jaar meer dan een miljard dollar toelegt op verzending. Vorig jaar werd die grens in Q4 bijna bereikt, maar de netto verzendkosten bleven toen op 966 miljoen dollar steken. Om het gat tussen uitgaven en inkomsten te verkleinen kondigde het bedrijf deze week al aan de besteldrempel voor free shipping in eigen land te verhogen van 25 naar 35 dollar.
Verlies
Net als in voorgaande kwartalen groeide Amazon het hardst op het eigen continent; de omzet in Noord-Amerika groeide met 31 procent, die daarbuiten met 15 procent. Amazon leed opnieuw verlies, leert het cijferbericht, onder andere door forse infrastructurele investeringen en afschrijvingen.
Sorry maar vrijwel elke webshop maakt toch "verlies" op verzending? Althans: rekent minder verzendkosten aan de klant dan de daadwerkelijke kosten. Maar een deel van de verzendkosten wordt natuurlijk doorberekend in de marge van het product, of wordt zelfs geheel doorberekend in de marge indien er sprake is van "gratis" verzending. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de achterliggende "economics" achter dit bericht.
@Rudy: er zijn meer dan enkele webwinkeliers die verzendkosten één op één doorrrekenen aan de klant. Amazon doet dat niet en dat kost het bedrijf 5 procent van zijn totale omzet (die ook komt uit digitale diensten). Ik vind dat niet niks, maar uiteraard zijn er partijen die er nog meer op toeleggen. Klaarblijkelijk heeft Amazon zulke goede inkoopvoorwaarden dat de verzendkosten (deels) in de artikelprijs kunnen worden verwerkt, zonder daarmee een dure aanbieder te worden.