Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf: een 'multichannel' teleurstelling

2017-11-08
500473

De Amsterdamse nachten worden kouder. Het is tijd voor een paar stevige, warme badjassen om ons door de gure winter heen te helpen. De Bijenkorf had een mooie aanbieding in de webwinkel staan. Precies de badjas die we graag willen hebben. Afgeprijsd voor 99 euro.

Samen trotseerden we de zaterdagse drukte in de Amsterdamse Bijenkorf, ondanks de lange rijen voor de kassa’s. Zo’n paar weken voor Sinterklaas laat iedereen zijn kadootjes maar wat graag inpakken.

Het alternatief, bestellen op de website van de Bijenkorf betekent een hele dag tevergeefs wachten op de bezorger van PostNL en uiteindelijk op zaterdag aansluiten in de rij van pakjesafhalers bij het postagenstschap op het Singel.

Andere winkel
We troffen op de derde etage meteen een aardige mevrouw die ons graag wilde helpen, dachten we althans. Maar, neen het ging meteen fout: ‘De webwinkel van de Bijenkorf is een hele andere winkel. Net als de Bijenkorf in Rotterdam. Met een geheel eigen assortiment! Dat kunt u hier niet krijgen’. Ze vervolgde: ‘En die badjas? Dat zijn onverkochte restanten van de Drie Dwaze Dagen’.

Dit is een nare ‘multichannel teleurstelling'. Als klant verwacht je toch gewoon in de winkel een zelfde keuze te hebben als in de webwinkel? De verkoopster haalde haar schouders op toen we blijktgaven van de teleurstelling. Ze bood wel aan in de kelder te gaan zoeken of er misschien nog een badjas zou liggen.

Hoe zat het ook al weer met ‘buy anywhere, fulfill anywhere and return anywhere’?. Distributiekanalen vervagen. Je komt de consument vandaag toch overal tegen?

Ze kon ons ook niet verder helpen met andere badjassen, want ze was niet van de Bijenkorf, maar van Ralph Lauren en mocht alleen over Ralph Lauren badmode adviseren. Ze liet ons beduusd achter. Ik ben benieuwd of ze die zaterdag überhaupt nog wat verkochten. Het is geen wonder dat de omzet in de traditionele retail terugloopt.

Zelf hebben we na een stevige zoektocht twee badjassen van Van Dyck gevonden voor slechts 39 euro. Wie is hier nu de grote verliezer?

Klanttevredenheid
Zojuist landde de mail met de link naar het klantenonderzoek voor de Bijenkorf op de digitale mat. Die zou ik graag eens eerlijk invullen: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u de Bijenkorf Amsterdam zou aanbevelen aan vrienden/kennissen/collega's?’

Zover kwam het niet. De link naar de vragenlijst geeft een foutmelding: ‘Een fout is opgetreden. Een automatische melding is verstuurd naar het systeembeheer'.

De Bijenkorf blijft je verbazen… ze zijn er echt gek op klanten.