Na een waarschuwing over Mijngsmwinkel.nl en Dutchfone.nl zijn beide webwinkels uit de lucht gehaald. De Consumentenautoriteit ging gistermiddag ‘spoedheidshalve over tot deze berichtgeving omdat consumenten een reëel risico lopen op benadeling.’
In de waarschuwing van de Consumentenautoriteit laat directeur Bernadette van Buchem optekenen: ‘Bij deze winkels wordt volledige vooruitbetaling gevraagd, maar recente meldingen die bij Consuwijzer zijn binnen gekomen, kwamen erop neer dat mobiele toestellen niet geleverd worden en dat deze consumenten hun geld niet terug krijgen. Bovendien klagen consumenten dat ze beide bedrijven niet of slecht kunnen bereiken. Omdat het in voorkomende gevallen om aanzienlijke bedragen gaat, hebben we besloten de consument snel te informeren.’
De genoemde meldingen bij ConsuWijzer zijn omwille van de genoemde snelheid nog niet allemaal onderzocht.
Provider ingelicht
Een woordvoerder laat Twinkle weten dat de Consumentenautoriteit niet alleen consumenten heeft gewaarschuwd, maar ook de hosting provider van de shops heeft ingelicht. Mogelijk heeft die de stekker uit beide webwinkels getrokken. Op de sites stond hetzelfde fysieke adres, wat volgens de woordvoerder nog niet betekent dat de shops ook dezelfde eigenaar hebben.
Meer klachten
De Consumentenautoriteit maakte oneerlijke handelspraktijken op internet begin vorig jaar tot een van de speerpunten van zijn beleid. De waakhond noemde het afgelopen zomer ‘opvallend’ dat het aantal meldingen over webwinkels sterk is gestegen; de Consumentenautoriteit ontving in de eerste helft van 2011 meer klachten en vragen over online winkelen dan in dezelfde periode vorig jaar: circa 4.000 versus ongeveer 3.600. Het aantal meldingen over webwinkels is dat over fysieke winkels genaderd.
Online ShopScan
De Consumentenautoriteit wijst in zijn waarschuwing, die gisteravond werd opgepikt door Nu.nl, op de Online Shopscan van ConsuWijzer. Die moet webkopers meer inzicht verschaffen in met wie ze zaken doen.
De reden dat de klachten toenemen is omdat iedereen en zijn hond een webwinkel begint tegenwoordig. In nederland hebben we een hoop mensen die denken ondernemertje te kunnen spelen en zien gouden bergen in het verkopen van hot items als games, ipads etc. Nadeel is dat dit geen serieuze bedrijven zijn en vaak niet aan simpele eisen kunnen voldoen die je verwacht van een klantenservice.
Daarnaast kom je in Nederland heel makkelijk weg met oplichting. In het verleden zat winkels gezien die spullen nooit hebben geleverd. Kleine bedragen waardoor mensen de moeite niet willen nemen om aangifte te doen of een advocaat in te schakelen want dat kost ze meer tijd en geld. En aangiftes worden 9 van de 10 keer toch niet eens behandeld.