Twinkle | Digital Commerce

Aantal vragen en klachten over webwinkels stabiliseert

2017-11-11
199127
  • 1:25

Nederlandse consumenten klopten in de eerste helft van dit jaar zo’n zesduizend keer aan bij ConsuWijzer met vragen of klachten over webshops. Dat is net zoveel als in de eerste zes maanden van vorig jaar. Het aantal meldingen over fysieke winkeliers daalde.

Woordvoerder Paul Trienekens van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt de cijfers die Nu.nl daarover heeft gepubliceerd. Een onderscheid tussen respectievelijk het aantal klachten en het aantal vragen dat binnenkwam bij het digtiaal overheidsloket ConsuWijzer zegt hij niet te kunnen maken.

In de eerste zes maanden van 2012 lag het aantal vragen of klachten over webshops nog meer dan de helft hoger dan in de eerste helft van het jaar ervoor. Daarmee overtrof het aantal meldingen over webwinkels voor het eerst dat over fysieke winkels.

Gat nog groter
Dit jaar is het gat nog groter, omdat het aantal meldingen over fysieke winkels is afgenomen. Tegenover de zesduizend vragen en klachten over webshops stonden 4.500 meldingen over fysieke winkels, duizend minder dan vorig jaar. De ACM verklaart de offline afname uit de sluiting van winkels en de teruglopende uitgaven van consumenten.

Campagne voor webwinkeliers
De Consumentenautoriteit, inmiddels met de Opta en de NMa opgegaan in de ACM, lanceerde eerder dit jaar voor het eerst een campagne gericht op webwinkeliers. ‘Goede webwinkelier? Check dat hier’ was bedoeld om ondernemers met een webshop voor te lichten over geldende rechten en plichten. In het kader van de campagne werden voor webwinkeliers onder andere een demo-webshop en een checklist (pdf) beschikbaar gesteld. Die zijn nog altijd te raadplegen op de site van de ACM.