Twinkle | Digital Commerce

V&D-topman Mark McKeon: ‘Winkelomzet drastisch omlaag’

2017-11-08
354400
  • 2:13

De winkelomzet per vierkante meter vloeroppervlak gaat de komende jaren drastisch omlaag. Door de concurrentie van webwinkels worden de marges voor fysieke winkeliers zo klein dat ze nauwelijks nog aan de huursom kunnen voldoen, voorspelt V&D’s ceo Mark McKeon.

McKeon deed uit zijn uitspraken op een congres van de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW), dat zijn 25-jarig jubileum vierde. Volgens de topman zal internet in 2015 een rol spelen bij meer dan de helft van V&D’s omzet. Het gros van de kopers zal dus aankopen doen, of zich daarop oriënteren, op apparaten met online verbinding. Behalve desktops, laptops, tablets en mobiele telefoons kunnen dat ook televisies of zuilen in de warenhuizen zijn.

100 miljoen omzet
Met een webomzet van 17,5 miljoen euro in 2010 bezet V&D de 39e plaats in de recent verschenen Twinkle100. McKeon zei twee jaar geleden te streven naar een online omzet van 100 miljoen euro in 2014, een doelstelling die hij vorig jaar nog eens herhaalde. Om de fysieke winkelomzet per vierkante meter op peil te houden, verhuurt V&D steeds meer vloeroppervlak in zijn warenhuizen aan merken die er shop-in-shops uitbaten.

17 trends en 3 scenario's
Op het congres van de NRW presenteerde de raad 17 trends en 3 scenario’s voor retail tussen nu en 2025.

Hieronder vindt u kort de drie scenario’s:

  1. Hoop of uitverkoop
    Tussen nu en 2025 zijn alle spelers in de retailmarkt druk met overleven: de omzetten dalen, de consument houdt de hand op de knip en de huren hebben hun plafond bereikt. Ondernemers hebben moeite het hoofd boven water te houden, grote ketens onderhandelen stevig over huurprijzen, ontwikkelaars strijden om de schaarse herontwikkelingsprojecten en consumenten zoeken naar de laagste prijs.
  2. Winkel van Sinkel
    Economisch gaat het niet voor de wind. Geld kan maar één keer uitgegeven worden, maar waar? Het maken van de juiste keuze is in magere tijden extra belangrijk. Grote buitenlandse online winkels lijken wel precies te weten wat wij willen en leggen de ‘ ® et@il’   lat hoog voor Nederlandse winkeliers. Doorberekenen van hogere vaste lasten naar de klant is geen optie, want die bestelt gewoon online.
  3. Winkelicious
    In 2011 loopt Nederland nog achter op het gebied van winkelinnovatie. Gelukkig zit het economisch klimaat in 2025 mee. Terwijl de overheid op retailgebied weinig anders doet dan parkeergeld innen, zijn het de consumenten die winkels dwingen tot innovatie. Online groeperen ze zich om winkelen tot een prettige sociale bezigheid te maken, compleet met wedstrijdelement, gezelligheid en koopjes.

De gehele toekomstverkenning van de NRW, ‘Fit for the future’ genaamd, wordt binnenkort gebundeld en uitgegeven. Via onderstaande link (pdf) kunt u vast een uitgebreide samenvatting lezen.


Size: 709.0K bytes Modified: 2 juni 2016, 13:15