Elke consument kent de situatie. Zij zijn online op zoek naar een product en na een beetje vergelijken besluiten ze het product te kopen bij webwinkel X. De reden? De supersnelle levertermijn!
‘Vandaag besteld, morgen in huis!’ is de belofte die heel veel (grote) webwinkels doen, maar die zelden wordt waargemaakt. Dikwijls ontvangt de consument een dag later een mailtje met de mededeling dat de levertermijn tóch langer is of meldt de webwinkel helemaal niets en wacht hij vergeefs op het product. Op excuses hoeft de klant meestal ook niet te rekenen.
Misleiding
Consumenten worden met dit soort valse levertermijnen simpelweg misleidt, want die snelle levertermijn was tenslotte de reden dat zij het product bij webwinkel X kochten en niet bij webwinkel Y.
Nu is ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ wel een overduidelijk voorbeeld van misleiding, omdat deze levertermijn suggereert dat producten die op zaterdag zijn besteld op zondag worden geleverd, hetgeen via de reguliere pakketbezorgbedrijven niet eens mogelijk is. De Reclame Code Commissie heeft Wehkamp.nl hier ook al tweemaal voor op de vingers getikt.
Misleidende uitingen kunnen consumenten melden bij de Reclame Code Commissie of bij Consuwijzer. Consuwijzer onderzoekt vervolgens of de klacht terecht is en of de webwinkel inderdaad de wet overtreedt. Is dit laatste het geval, dan kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) hiertegen optreden.
Levertermijn: wel of niet?
Wat zijn eigenlijk de regels met betrekking tot levertermijnen en wat zijn de rechten van consumenten? De wet verplicht een webwinkel niet om een levertermijn te geven op de website.
Wel is een webwinkel die geen levertermijn geeft verplicht in ieder geval binnen 30 dagen te leveren. Indien deze termijn ook niet gehaald kan worden (denk aan meubels met een levertermijn van 6-8 weken) dan moet dit duidelijk op de website gemeld worden zodat de consument dit weet vóór hij een bestelling plaatst.
Kiest de webwinkelier er voor om wél een levertermijn te hanteren dan is hij ook verplicht zich daar aan te houden. Verschuilen achter de pakketbezorger die te laat levert is in principe niet toegestaan. Haalt de webwinkelier de levertermijn niet, dan mag de consument de overeenkomst kosteloos ontbinden.
Uiteraard mag de webwinkelier een nieuwe levertermijn voorstellen, maar daar hoeft de klant niet akkoord mee te gaan. Het is dus verstandiger om een ruimere levertermijn te geven, bijvoorbeeld 2-3 werkdagen. De kans is dan groter dat u dit ook daadwerkelijk haalt.
Wat een onzin, webwinkels die dit doen vallen al snel door de mand. Zelf bestel ik ook veel online en maak het nooit mee. Ik denk dat er maar weinig winkels zijn die dit opzettelijk doen. Daarnaast zou een beetje online winkel de zin "vandaag besteld morgen in huis" gewoon tijdens het weekend kunnen aanpassen.
Inderdaad een beetje simpel verhaal. Er staat dat deze belofte maar zelden wordt waargemaakt. Is er dan onderzoek gedaan naar % wat niet de volgende dag aankomt of heeft de schrijver van het artikel zelf een keer een pakket besteld wat niet de volgende dag aankwam?Pakketvervoerder werken er juist keihard voor om alle pakketten zsm bij de ontvanger te krijgen en daarmee aan de afspraken met de webshops te voldoen evenals de belofte van de webshop aan de besteller na te komen.