Zalando opent nog dit jaar de deuren voor andere webverkopers. Het Duitse e-commerce bedrijf gaat derde partijen 20 procent provisie rekenen voor de verkoop van schoenen en kleding via zijn marktplaats. Dat blijkt uit een presentatie over Zalando’s partnerprogramma.
De presentatie (pdf) is te vinden op de website van plentySystems, een softwareleverancier waar Zalando mee samenwerkt. PlentySystems publiceerde gisteren een bericht op zijn weblog over de marktplaatsplannen van de Duitse pure player.
Deuren gaan ook in Nederland open
Zalando voert op dit moment gesprekken met partijen uit zijn thuisland die deel willen nemen aan het partnerprogramma. Al in november zouden de producten van de eerste partners op Zalando.de te koop moeten komen. Artikelen kunnen direct ook op de Oostenrijkse site van Zalando worden aangeboden. Op een later tijdstip zal Zalando zich ook in de andere landen waarin het actief is, Nederland, Italië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Zwisterland, als marktplaats presenteren.
Voorwaarden
Zalando stelt wel de nodige eisen aan zijn partners: alleen verkopers die veel waarde hechten aan productpresentatie, die samen met Zalando ‘emotionele merkwerelden’ kunnen scheppen en die logistieke topprestaties leveren, zijn welkom. Het aanbod en de operationele capaciteit beïnvloeden ook de plaatsing binnen de marktplaats van Zalando, dat niet op prijs zegt te willen concurreren met zijn partners.
Gratis verzending en honderd dagen retourrecht
Derde partijen moeten verder gratis verzending en honderd dagen retourgrarantie bieden op Zalando.de, unique selling points waar de webwinkel groot mee is geworden. Daarbij geldt dat verkooppartners zelf kunnen bepalen welke producten ze wel en niet via Zalando willen slijten. Bovendien, stelt de marktplaatsaanbieder, leert de ervaring dat 95 procent van de spijtoptanten producten binnen drie weken retourneert.
Diensten
Behoudens de logistiek neemt Zalando bijna al het overige werk voor verkooppartners uit handen, waaronder de betaling en de klantenservice. Een en ander wordt gevisualiseerd in onderstaande afbeelding uit de presentatie:
Amazon en Bol.com
Met de opening van zijn website voor derde partijen zet Zalando een stap die Zappos-eigenaar Amazon en in ons land Bol.com al eerder zetten. Overstock.com, een van Amerika’s grootste webverkopers, trok vorige maand juist de stekker uit zijn marktplaats.
Zalando in Nederland
Zalando, pas opgericht in 2008, is sinds oktober vorig jaar in ons land actief. Geholpen door agressieve (retargeting) campagnes wist Zalando zich hier snel in de kijker te spelen, getuige onder meer de recente Sectorvisie Schoenen (pdf) van ING. Het Economisch Bureau van de bank voorspelt daarin dat 35 procent van alle schoenen in 2020 online zullen worden gekocht.
Over drie weken verschijnt het eerste Zalando Magazine voor Nederlandse klanten.
Zalando is goed bezig en ik heb het vermoeden dat ze hun snel maar zorgvuldig opgebouwde goede naam niet laten verminderen met de komst van wederverkopers. Met name gratis verzending en retour is een USP.
Wat dat betreft ben ik niet te spreken over de aanpak van Amazon, hun toevoeging van wederverkopers heeft er voor gezorgd dat ik minder vaak hun website bezoek om producten aan te schaffen. Als je namelijk op verzendkosten wordt het er niet makkelijker op. Producten worden vanuit verschillende partijen en dus verschillende locaties verstuurd. Iedere partij mag zijn eigen verzendkosten rekenen. Waar je dus vroeger voor een paar euro al je spullen in huis had, ben je nu soms wel het vijfvoudige kwijt. Denk je gebruik te maken van gratis verzending boven een bepaalde bedrag, geldt dat alleen voor Amazon's eigen producten. Kortom, de winkelervaring wordt er niet beter op. Maar nogmaals, ik denk dat Zalando slim genoeg is om dit soort problemen te voorkomen (het verplicht stellen van gratis verzending en retour bewijst dat eigenlijk al).
Ik zie Zalando steeds meer marktterrein winnen, maar ik vraag me af of Zalando in Nederland al winst maakt? Met de tv reclames, kortingscodes, magazines en marktplaatsen maken ze elke keer weer kosten.
Goede zet van Zalando! Ze zijn ook in Google overal aanwezig... Wel vind ik 20% een belachelijk hoge commissie en snoept op zo'n manier wel erg veel marge weg...