Twinkle | Digital Commerce

ConsuWijzer start campagne veilig online shoppen

2017-11-11
180101
  • 1:41

Om consumenten te helpen bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van webshops heeft ConsuWijzer de Online ShopScan ontwikkeld. Door een beperkt aantal vragen over de webshop te beantwoorden, kan de consument zich tijdens het webwinkelen snel een oordeel vormen over het bedrijf achter de webshop. Vervolgens kan hij zelf bepalen of hij tot een aankoop overgaat.

De komende vier weken voert ConsuWijzer campagne om consumenten te wijzen op hun rechten bij het kopen via internet. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: ‘Consumenten kiezen steeds meer voor het gemak van online shoppen. Meestal verloopt dat prima. Soms is de consument onzeker over de betrouwbaarheid van de aanbieder. Deze shopscan biedt hem houvast om zich vooraf een oordeel te vormen.` De campagne is het initiatief van de Consumentenautoriteit, een van de toezichthouders achter ConsuWijzer.

De inhoud van de online shopscan is gebaseerd op de vragen en klachten die ConsuWijzer ontvangt over online aankopen. Dit zijn, behalve klachten over garantie:
1. product wordt niet geleverd maar is wel al betaald
2. klant wil binnen de bedenktijd van de koop afzien, maar de webshop weigert dit
3. product is binnen bedenktijd teruggestuurd, maar het geld wordt niet teruggestort


Shopscan voor internetondernemers
Om ondernemers te laten nagaan of hun website wel aan de regels voldoet hebben de Belastingdienst en de Consumentenautoriteit een eenvoudige test ontwikkeld. 

Speerpunt
De Consumentenautoriteit heeft oneerlijke handelspraktijken online als een van de speerpunten op de Agenda staan voor 2011. Zij kan optreden tegen bedrijven die de regels overtreden. Deze campagne past in het kader van ´Fraud Prevention Month´, een initiatief van het mondiale netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten te attenderen op misleidende praktijken. De Consumentenautoriteit is momenteel voorzitter van dit netwerk.

Fraude met financiële producten
Tegelijkertijd met de campagne van ConsuWijzer attendeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de consument op de gevaren met de aankoop van financiële producten en diensten via internet. Op de website is een checklist te vinden waarmee consumenten kunnen bepalen of zij wel of niet met een betrouwbare aanbieder van doen hebben.