Twinkle | Digital Commerce

‘China loopt gestaag in op gevestigde e-commerce landen’

2017-05-27
180101
  • 1:36

China is voor internationale bedrijven een lastige markt om in te opereren, maar er lijkt een verschuiving plaats te vinden - grotendeels teweeggebracht door e-commerce. Econsultancy en Toluna deden er onderzoek naar het online-consumentengedrag.

Niet alleen door de taalbarrière is China in het verleden een lastige markt voor het internationale bedrijfsleven geweest, maar ook vanwege politieke en maatschappelijke kwesties. Het lijkt er echter op dat internet hier snel een zichtbaar positieve impact op eeft. 

Grote groei
Diverse rapporten tonen aan dat e-commerce vorig jaar goed was voor ongeveer 60 miljard euro in het land. Hoewel dit slechts een fractie van de totale retail is, is het wel bijna twee keer zoveel als in 2009. De Chinese markt spiegelt zich hiermee rap aan gevestigde e-commerce landen als Canada, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Hoewel China - volgens gegevens van comScore - niet tot de top 15 landen behoort wat betreft retail site penetration, is de verwachting dat dit drastisch zal veranderen in de toekomst.

Online zoeken en kopen
Voor het onderzoek van Toluna en Econsultancy zijn meer dan duizend consumenten uit China ondervraagd, waarvan zo’n 60 procent man en 40 procent vrouw. 72 procent van hen zoekt dagelijks online naar producten of koopt producten via het web.



Nooit
Slechts drie procent van de ondervraagden heeft nog nooit op internet gezocht naar producten of nog nooit online een aankoop gedaan.



Regelmatig
74 procent van de ondervraagden koopt regelmatig producten online.



Productcategorieën
Kleding (75 procent), boeken (73 procent), huishoudelijke/elektronische producten (69 procent) en levensmiddelen (62 procent) zijn in China de meest gekochte producten online.



Belemmeringen
Een slechte internetverbinding (46 procent), ongeschikte betaalopties (42 procent) en gebrek aan lokale online-retailers (38) worden genoemd als drie grootste belemmeringen voor e-commerce.



Bron: Econsultancy.com