Google Analytics, een analysetool waar veel webwinkeliers gebruik van maken, wint nog altijd aan populariteit bij Nederlandse site-eigenaren. Het marktaandeel van Googles meetsysteem is in ons land opgelopen tot 92 procent.
Dat zei Taco Potze vandaag op het Webanalytics Congres in Amsterdam. Potze nam vorig jaar het initiatief tot de oprichting van AboutAnalytics, een platform voor onafhankelijke informatie over analytics pakketten.
Marktaandeel
Behalve op een lopend onderzoek naar de inzet van webanalytics in Nederland was Potzes presentatie van vanochtend gebaseerd op eerder onderzoek en op resultaten van een eigen crawler die duizenden sites afstruint. Potze bracht de ontwikkeling van het marktaandeel van Google Analytics als volgt in beeld:
Achter in testing en targeting
De lijn kan verder worden doorgetrokken nu blijkt dat Google Analytics wordt ingezet door 92 procent van de Nederlandse sites die een analysetool gebruiken. Het marktaandeel hier is ongeveer gelijk aan dat van Google Analytics in de Verenigde Staten, China, Frankrijk en Groot-Brittannië. Potze voegde toe dat Nederland in vergelijking tot de Amerikanen en de Britten achter loopt (‘behind’) als het gaat om testing binnen webanalytics. Groter is de achterstand in targeting (‘way behind’).
Enqûete
De bevindingen van Potze worden uitgebreid beschreven in een artikel in het volgende nummer van Twinkle, dat medio april verschijnt. U kunt overigens nog steeds deelnemen aan de enquête die aan het onderzoek ten grondslag ligt.
NB: In ieder magazine beschrijft Twinkle wat een bedrijf doet met webanalytics om de business te verbeteren. In het laatste nummer staat Funda centraal. Eerdere edities van de rubriek ’Wat doet u met webanalytics?’ vindt u hier.
Google heeft gistermiddag op de Google Analytics User Conference in San Francisco een nieuwe layout aangekondigd, schrijft André Scholten op Marketingfacts.nl. 'Officieel mogen we het niet alleen een layout update noemen maar is het een compleet nieuwe versie geworden.'
Beetje jammer zelfpromotie in een artikel.
"De bevindingen van Potze worden uitgebreid beschreven in een artikel in het volgende nummer van Twinkle, dat medio april verschijnt. U kunt overigens nog steeds deelnemen aan de enquête die aan het onderzoek ten grondslag ligt."
En ook nog doe mee aan de enquete en de resultaten kun je lezen als je een abonnement neemt.
Ik stop met Twinkle volgen. Maak duidelijk wat je wil en verkoop jezelf niet in het artikel zelf.
Jammer.
Ik begrijp Willie niet? Twinkle heeft een site en een blad. Het getuigd juist van een crossmedia gedachte om die twee met elkaar in verband te brengen. Of mis ik iets? Nog wat: Twinkle is de enige bron voor serieuze eCommerce nieuws. Sorry ik ben gewoon fan :-)