Een meerderheid van de Nederlandse site-eigenaren voldoet niet aan de huidige regels over de plaatsing van cookies. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO in opdracht van de Opta. Het rapport stelt vraagtekens bij het nut van nieuwe regels, waarover Den Haag zich binnenkort buigt.
Cookies zijn ‘kleine beetjes informatie die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze informatie bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt’ (Wikipedia). Webwinkeliers gebruiken cookies bijvoorbeeld om bezoekers te herkennen, waardoor ze niet opnieuw bepaalde voorkeuren hoeven in te geven.
Van opt-out naar opt-in
Op Europees niveau is besloten het systeem van cookies te veranderen van opt-out naar opt-in. Wie een cookie plaatst wordt verplicht de gebruiker te informeren over de plaatsing en het doel daarvan. Het wetsvoorstel waarin de nieuwe cookies-regels zijn verwerkt, wordt volgende week in de Tweede Kamer behandeld.
A bite too big
De Opta moet gaan toezien op de naleving van de nieuwe regels. In opdracht van de waakhond werkte TNO drie maanden aan een enquête onder 79 site-eigenaren, een kwalitatief onderzoek onder internetgebruikers en aan een juridische analyse van de regels. De resultaten zijn vervat in het rapport ‘A bite to big: Dilemma's bij de implementatie van de cookiewet in Nederland’. Met het rapport zegt de Opta een bijdrage te willen leveren aan het debat.
Opt-in geld al
TNO wijst er in het rapport op dat Nederland al een opt-in systeem voor cookies heeft: ‘Door de implementatie van deze wijziging in de Telecommunicatiewet verandert er weinig in de Nederlandse situatie, aangezien de huidige implementatie van de oude regels in de BUDE (Besluit Universele Dienstverlening en Eindgebruikersbelangen, red.) reeds een opt-in systeem kent.’
'Vraagtekens over nalevingsbereidheid'
Die regels worden door site-eigenaren echter massaal overtreden, waardoor nieuwe regels hun doel voorbij lijken te schieten. Uit het rapport: ‘De informatie- en toestemmingsplicht zoals vastgelegd in de huidige wetgeving, Artikel 4.1 BUDE, wordt dan ook door de meerderheid van de ondervraagde partijen niet nageleefd. Dit roept vraagtekens op over de nalevingsbereidheid van partijen ten aanzien van de nieuwe wetgeving.'
Onvoldoende kennis
Volgens TNO beschikken gebruikers bovendien over onvoldoende kennis en vaardigheden om onderbouwde keuzes te kunnen maken over het al dan niet accepteren van met name zogenoemde third party cookies. 'Daarmee zijn de wereld van de aanbieders van behavioural advertising en de wereld van de internetgebruikers momenteel ver van elkaar verwijderd. De vraag is of daarmee - en op basis van navolgende analyse - nadere regelgeving niet per definitie noodzakelijk is.’
Rapport downloaden
In het rapport staat behalve de beloofde analyse nog een flink aantal andere observaties over de bestaande en nieuwe cookie-regels. U kunt het downloaden via onderstaande link.
Branchepartijen Thuiswinkel.org, BVA, DDMA, IAB en NUV hebben grote kritiek op het door TNO i.s.m. IViR opgestelde rapport A bite too big, Dillemas bij de implementatie van de cookiewet in Nederland. Het rapport, dat toezichthouder Opta liet opstellen, zou grove fouten bevatten en niet representatief zijn voor de sector. Meer over de reactie van de brancheverenigingen bij Marketingfacts.
TNO en IViR hebben een reactie óp de branchereactie over hun veelbesproken cookie-rapport opgesteld en naar de Tweede Kamer gestuurd (brief in pdf). Daarin herhalen ze dat er al een opt-in regeleling voor tracking cookies bestaat (BUDE) én dat hun onderzoek representatief is geweest.
Meer op het weblog van ICTRecht.