Twinkle | Digital Commerce

5 Google Analytics-dashboards en -rapporten voor het mkb

2017-05-28
180101
  • 2:48

Uit het ‘Online Measurement and Strategy Report 2013’ van eConsultancy blijkt dat 56 procent van de bedrijven zich uitsluitend beroept op Google voor data-analyse. Andere bedrijven maken gebruik van Google Analytics in combinatie met betaalde analytics-diensten.

Ook al bent u geen data-expert, dan kunt u toch een aantal waardevolle inzichten uit de basisrapporten van Google Analytics verkrijgen die zeer nuttig kunnen zijn voor uw bedrijf. Daarbij kunnen de kant-en-klare custom reports en dashboards u ook een hoop tijd besparen.

Waar dient u naar te kijken?
Veel van de kleine ondernemingen die Google Analytics inzetten, houden zich vast aan de standaardrapporten en -instellingen. Daarnaast weten ze niet altijd even goed waar ze naar dienen te kijken. Dit is uiteraard afhankelijk van het type bedrijf. Zo wil eConsultancy als publisher het verkeer en de betrokkenheid van zijn doelgroep vergroten, evenals de kennis over de rapporten en events die het bedrijf biedt. E-commerce partijen hebben weer andere doelstellingen. Ook voor hen is het vergroten van het verkeer van belang, maar de nadruk ligt meer op het converteren van een zo’n groot mogelijk deel van het verkeer. Belangrijk is om u te concentreren op de gegevens waar u invloed op kan hebben of die u iets vertellen over het gedrag van uw bezoekers op uw site. Als u bijvoorbeeld ziet dat bepaalde zoektermen erg populair zijn, dan kunt u dat nader gaan onderzoeken. Bekijk hoe die zoekopdrachten het doen op uw site, wellicht geven ze aan dat u een bepaald product niet op voorraad heeft terwijl dat dus wel slim zou zijn. Op Econsultancy.com geeft Graham Charlton in een artikel een vijftal voorbeelden van handige analytics-dashboards en -rapporten die geschikt kunnen zijn voor midden- en kleinbedrijven. U vindt ze hieronder uitgewerkt.

1. Small business dashboard
Dit dashboard van Google stelt u in staat om realtime veel van de belangrijkste statistieken in een oogopslag in te zien. Denk hierbij aan de statistieken omtrent opbrengsten, verkeer, conversiepercentages en nuttige data op het gebied van site search performance.

2. Ecommerce conversion report
Dit rapport, van Depesh Mandalia, kan worden gebruikt om problemen en kansen te identificeren op e-commerce sites. Tabblad één, ‘By Keyword’, is voor het volgen van de keyword performance ten opzichte van de sales om zo de mogelijkheden van betaalde zoekresultaten te identificeren. Het tweede tabblad, ‘By Browser’, kan belangrijke conversieproblemen herkennen, uitgesplitst per browser en versie. Tab drie, ‘By Device’, maakt het mogelijk om bezoeken en conversie te verdelen per apparaat om zo eventuele problemen en kansen te kunnen achterhalen. Tabblad vier, ‘By Country’ - niet voor alle bedrijven relevant - geeft een uitsplitsing naar land, stad en landingspagina om zo trends en kansen te kunnen spotten. Tab vijf, ‘By Campaign > Date/Time’, splitst campagnes op naar jaar, maand, dag en uur, wat nuttig kan zijn bij het uitvoeren van andere kortlopende marketingcampagnes om de impact die zij hebben op uw bottom line te kunnen begrijpen.

3. Keyword analysis
Dankzij Google’s encryption of search referral data is dit rapport wellicht minder nuttig dan voorheen, maar zeker niet onbruikbaar want het kijkt naar uw meest populaire zoekwoorden en toont bezoekersstatistieken, conversiepercentages, doelopleveringen en laadtijden. Andere tabbladen tonen ook engagement en omzetstatistieken.

4. 70 facts about visitors
Dit is een handig voorbeeld van Dashboard Junkie dat veel nuttige informatie biedt over uw bezoekers, denk aan geografie, apparaten, browsers, enzovoort.


5. Daily ecommerce report
Dit rapport, van Justin Cutroni, stelt u in staat om de verschillende acquisitie- en conversiekanalen in een oogopslag in de gaten te houden.

Bron: Econsultancy.com