De eerste Dag van de gratis bezorging heeft vorige week een kleine 50.000 bezoekers getrokken naar de speciale actiesite. Zij klikten 75.000 keer uit naar een van de 563 participerende shops. Voor volgend jaar is al een nieuwe Dag van de gratis bezorging gepland.
Dat laat mede-initiatiefnemer Jeroen Korving weten aan Twinkle. Hij kijkt met tevredenheid terug op vorige week woensdag: ‘Uiteraard wil je altijd meer bezoekers en nog meer aandacht, maar dat kan nu eenmaal niet. Voor een eerste keer, waarbij je het hele concept en de techniek nog moet uitleggen, was het gewoon prima.’
Webwinkelbezoeken
Korving constateert dat veel mensen vooral hebben rondgekeken op Gratisbezorging.nl, maar dat ze ‘niet zo heel vaak hebben uitgeklikt naar de webwinkels als verwacht’. In totaal werden via de site 75.000 webwinkelbezoeken gegenereerd, waarbij mode en baby & kind de bestlopende van de 32 categorieën waren. De geschenkencategorie kado’s en parfum scoorde minder dan Korving had verwacht. ‘Opvallend was verder dat erg vaak werd gezocht naar De Bijenkorf, maar deze winkel deed niet mee aan de actie. V&D deed wel mee en was ook behoorlijk populair.’
Direct verkeer
Korving, die de Dag van de gratis bezorging samen met Maurice Buys van Actiepagina.nl organiseerde, denkt dat de actie ook veel direct verkeer naar webwinkeliers heeft opgeleverd. De shops die niet op affiliatebasis participeerden, moesten immers op hun site reclame maken voor de dag. De meerderheid van de deelnemende webwinkeliers had de verzendkosten op 17 december helemaal ‘uitgezet’. 40 procent van de shops vroeg om een kortingscode voor gratis verzending, die alleen op Gratisbezorging.nl kon worden bemachtigd.
Conversie
Volgens Korving is het lastig te achterhalen hoeveel verkopen de actie nu precies heeft opgeleverd: ‘We werken met een tiental affiliatepartijen samen, die allemaal een andere back-end hebben. Als ik een educated guess mag maken, dan ligt de conversie zo tussen de 5 en 8 procent. Wat hoger dan bij vergelijkingssites, maar dat viel ook wel te verwachten.’
Maand eerder
De Dag van de gratis bezorging krijgt volgend jaar een vervolg. In 2011 wordt de dag een maand eerder georganiseerd, op donderdag 17 november. Een dergelijke datum was ook het idee voor dit jaar, maar werd om organisatorische redenen niet gehaald. Korving: ‘Vanaf half november begint de eindejaarsdrukte op internet toe te nemen. Dan kun je echt een piek laten zien in verkeer en verkoop. Door wat vroeger te zitten kunnen webwinkels bovendien na die dag ook nog profiteren. De consument is dan immers wakker geschud en lekker gemaakt om voor de feestdagen online te gaan kopen.'
Onze webwinkel heeft meer bezoekers in een week.
Dus dan is dit een slecht resultaat lijkt mij.
Het idee vind ik ook niet goed het is zelfs heel onverstandig en ondoordacht.
Steeds meer webwinkels bieden hun verzendkosten bijna voor niks aan. Ze worden steeds lager en de consument schiet er niks mee op.
Nu heeft een webwinkel nog voordeel van gratis verzenden maar straks als iedereen het doet niet meer.
De verzendkosten moeten alsnog in de prijs verwerkt worden waardoor de consument evenveel betaald.
Wij webwinkel gaan hard onderhandelen met de postbezorgers waardoor daar mensen nu op straat staan en de kwaliteit van de postbezorging dagelijks afneemt. Concurentie en druk op de postmarkt is al veels te ver gegaan.
Ook zijn de kosten van een bestelling niet meer transparant.
De meeste webwinkels betalen tussen 4-7 euro per pakket.
Als consumenten zelf een pakket prive versturen denken ze ook dat een pakket maar een paar euro kost.
Vermeld deze dan ook dan weet de consument waaruit een prijs opgebouwt is en blijft alles transparant.
Gratis verzenden boven een x bedrag is een ander verhaal.
De enige voordelen van gratis verzenden zijn een tijdelijk marketing technisch voordeel. (manipuleren van de consument ).
Gooi het als webshop op kwaliteit..
Beste Robert,
Volgens mij is het initiatief anders bedoelt. Het gaat niet direct om de winst die deze dag behaald wordt, want je hebt gelijk dat die onder druk staat door de verzendkosten. Die worden niet direct naar de consument doorgerekend, maar uit het reclamebudget gehaald. Webwinkels besluiten met deze actie iets minder te doen aan TV reclame, radio, folders etc. om dat geld in te zetten voor dit initatief.
Het is pure marketing. De dag op zich kost (reclame) geld maar kan wel een belangrijke slag slaan om het marktaandeel van de kerstuitgaven.
Voor ecommerce zijn het nl. niet de andere webwinkels, maar nog steeds de stenen winkels die de grootste concurrent zijn. Het grootste marktaandeel bezitten. Door samen als een blok een van de belangrijkste struikelblokken (verzendkosten) bespreekbaar te maken en weg te houden, kan de ecommerce branche een zeer sterk marketing signaal geven.
Ik ben het helemaal met Robert eens. De klant denkt tegenwoordig dat verzenden niets kost maar ik krijg iedere maand een vette factuur van die jongens. De klant mag best bewust worden dat het geld kost. Ze kopen dan ook bewuster en zullen beter kijken naar de kwaliteit van de webshop. Aan de andere kant snap ik het verhaal van Dirkjan ook wel maar dat is in mijn ogen te kortzichtig. Leuk zo'n dag maar het is nog leuker als de vervoerders een zouden zeggen wij doen mee je krijgt voor die dag geen factuur. Maar je snapt het al dat zal niet gebeuren ;-) Ik doe als webshop wel mee als de initiatiefnemers het voor elkaar krijgen de vervoerders zo gek te krijgen. Of 50/50 ook goed. Dan werkt zo'n dag prima maar ik ga niet opdraaien voor die kosten want het zijn harde pegels. In 2011 gaan de prijzen weer een paar procent naar boven. Fijne dagen nog!
Waarom wil je de klant bewust maken van een nadeel van kopen via jouw webwinkel? Een stenen winkel heeft toch ook niet een prijs, en los daarop bij de kassa opeens een toeslag voor diefstal uit de winkel, omdat dit nou eenmaal bij sommige winkels veel voorkomt.
Want tja de consument moet opeens weten wat dat allemaal kost? Of een toeslag voor de huur van een pand in een drukke winkelstraat? Of andere kosten die bij een bepaalde winkel van toepassing zijn? Het zijn gewoon ondernemerskosten.
Een webwinkel heeft een bepaald kostenpatroon die verschilt met een stenen winkel, maar dat interesseert de consument toch niet? Die wil alleen weten wat hij uiteindelijk allemaal in totaal kwijt is voor de aanschaf van het product.
Verzendkosten zijn gewoon bedrijfskosten die je marketing technisch prima in kunt zetten. Verschillende webwinkels doen dit al heel succesvol en als ik bovenstaande bericht lees, is ook dit initiatief een succes geworden.
We hebben heel veel klanten uit de randstad. Dat zijn mensen die nadenken en rekenen. Die mensen weten wat parkeergeld is. Via een webshop kopen is meestal goedkoper. Denk aan benzine, tijd en parkeergeld. Internet winkels zijn zo transparant als wat. De klant komt meestal binnen op positionering in Google, prijs en levertijd. De klant mag inderdaad wel weten wat vervoer kost. De transportkosten kunnen we niet verwerken in de productprijs omdat je jezelf dan uit de markt prijst. Misschien niet in alle branches maar in die van ons wel. Marges zijn zeer laag. Ik kan niet nog eens de verzendkosten dekken dan verdien ik niets meer. Nu is het 50/50 dus nog zeer laag (2,50). Ik heb gewoon iets tegen gratis. Voor niets gaat de zon op ;-) Ik ben het dus gedeeltelijk eens met @Dirkjan. Als het gaat om producten van + 50 Euro... maar als iemand bij ons iets koopt van 14,95 ga ik niet 5 Euro aan verzendkosten dekken. Wil wel iets kunnen eten iedere dag ;-)