Twinkle | Digital Commerce

Dag van de gratis bezorging: de resultaten

2017-11-11
180101

De eerste Dag van de gratis bezorging heeft vorige week een kleine 50.000 bezoekers getrokken naar de speciale actiesite. Zij klikten 75.000 keer uit naar een van de 563 participerende shops. Voor volgend jaar is al een nieuwe Dag van de gratis bezorging gepland.

Dat laat mede-initiatiefnemer Jeroen Korving weten aan Twinkle. Hij kijkt met tevredenheid terug op vorige week woensdag: ‘Uiteraard wil je altijd meer bezoekers en nog meer aandacht, maar dat kan nu eenmaal niet. Voor een eerste keer, waarbij je het hele concept en de techniek nog moet uitleggen, was het gewoon prima.’

Webwinkelbezoeken
Korving constateert dat veel mensen vooral hebben rondgekeken op Gratisbezorging.nl, maar dat ze ‘niet zo heel vaak hebben uitgeklikt naar de webwinkels als verwacht’. In totaal werden via de site 75.000 webwinkelbezoeken gegenereerd, waarbij mode en baby & kind de bestlopende van de 32 categorieën waren. De geschenkencategorie kado’s en parfum scoorde minder dan Korving had verwacht. ‘Opvallend was verder dat erg vaak werd gezocht naar De Bijenkorf, maar deze winkel deed niet mee aan de actie. V&D deed wel mee en was ook behoorlijk populair.’

Direct verkeer
Korving, die de Dag van de gratis bezorging samen met Maurice Buys van Actiepagina.nl organiseerde, denkt dat de actie ook veel direct verkeer naar webwinkeliers heeft opgeleverd. De shops die niet op affiliatebasis participeerden, moesten immers op hun site reclame maken voor de dag. De meerderheid van de deelnemende webwinkeliers had de verzendkosten op 17 december helemaal ‘uitgezet’. 40 procent van de shops vroeg om een kortingscode voor gratis verzending, die alleen op Gratisbezorging.nl kon worden bemachtigd.

Conversie
Volgens Korving is het lastig te achterhalen hoeveel verkopen de actie nu precies heeft opgeleverd: ‘We werken met een tiental affiliatepartijen samen, die allemaal een andere back-end hebben. Als ik een educated guess mag maken, dan ligt de conversie zo tussen de 5 en 8 procent. Wat hoger dan bij vergelijkingssites, maar dat viel ook wel te verwachten.’

Maand eerder
De Dag van de gratis bezorging krijgt volgend jaar een vervolg. In 2011 wordt de dag een maand eerder georganiseerd, op donderdag 17 november. Een dergelijke datum was ook het idee voor dit jaar, maar werd om organisatorische redenen niet gehaald. Korving: ‘Vanaf half november begint de eindejaarsdrukte op internet toe te nemen. Dan kun je echt een piek laten zien in verkeer en verkoop. Door wat vroeger te zitten kunnen webwinkels bovendien na die dag ook nog profiteren. De consument is dan immers wakker geschud en lekker gemaakt om voor de feestdagen online te gaan kopen.'