Twinkle | Digital Commerce

Tien e-commerce strategieën voor 2011

2017-05-27
180101

Consumenten verwachten steeds meer van online-retailers. Michael Piastro benoemde tien strategieën die u kunnen helpen bij het verbeteren van uw handel. Zodat u niet alleen aan de verwachtingen voldoet, maar deze ook overtreft.

1. Dynamische personalisatie (collective intelligence)
Uw site verzamelt elke dag gegevens van duizenden bezoekers, en dat al jaren. Maar hoeveel van deze data gebruikt u daadwerkelijk? Dynamic personalization zet de informatie om; direct en met grote precisie. Wanneer een consument uw site bezoekt – zelfs zonder hierbij in te loggen – wordt zijn personage binnen een paar interacties gedefinieerd, waarna hij relevante content en functionaliteiten krijgt voorgeschoteld.

2. Integratie van sociale netwerken
Sociale netwerken zijn niet bepaald nieuw, maar social shopping-initiatieven zijn voortdurend in ontwikkeling. Als basis is het aan te raden om een ‘share-button’ in uw webshop te integreren, waardoor bezoekers content van uw site kunnen delen binnen hun favoriete netwerken. Denk aan de Like-button van Facebook. Als u een stapje verder wilt gaan, kunt u ook gebruikmaken van login en review/ratings integratietools zoals Facebook Connect.

3. Mobiele sites
Dit jaar was een grote stijging te zien van mobiel verkeer en mobiele transacties. Mobiele bezoekers hebben echter andere behoeftes dan internetters via de pc en mobiele apparaten hebben weer hun eigen mogelijkheden maar ook beperkingen. Het is aan de online-retailer hoe hiermee om te gaan; een goede mobiele site is in ieder geval een must voor elke vooruitstrevende e-commerce speler.

4. Location-based tie-ins
De GPS-mogelijkheden van mobiele apparaten luiden een nieuw tijdperk in van interessante location-based en cross-channel promotiemogelijkheden. Een voorbeeld hiervan is het verstrekken van interactieve routebeschrijvingen of het verzenden van een melding indien een eerder bekeken product weer op voorraad is. Door apps zoals Foursquare kunt u uw bereik vergroten door het verspreiden van promoties, specials en het belonen van herhaalaankopen.

5. Experiential user interface
Maak gebruik van experiential user interfaces om loyaliteit bij uw klanten te realiseren. Een goed voorbeeld hiervan is Lowe’s Sunnyville, een gamed-based metaphor voor het shoppen van gazon- en tuinproducten en projectplanning.

6. Contextuele visualisatie
Online-shoppers verwachten steeds meer van visualisatietechnieken, waarmee ze kunnen zien hoe een product past in hun leven en bij hun stijl. Retailers die het de consument mogelijk maken te zien hoe producten staan of te bekijken ze matchen met andere producten die ze willen kopen of al hebben gekocht, hebben een voorsprong binnen de e-commerce markt.

7. Resolutie
Webwinkels zijn meestal ontworpen voor een resolutie van 1024x768, om zo ook gebruikers te ondersteunen met oudere technologie. Maar u komt wat betreft de productweergave zo niet tegemoet aan de steeds grotere groep gebruikers die uw site bezoeken met resoluties van 1280, 1440 of 1600. Maak daarom gebruik van liquid lay-outs om de grootte van uw productdisplay automatisch aan te te passen op de resolutie van uw bezoeker.

8. Minimaliseer user-interface cruft
Shoppers komen naar uw site om producten te bekijken, niet om uw fancy navigatiesystemen te bewonderen. Toch besteden veel webshops meer tijd aan navigatie en bijkomende functionaliteiten dan aan de producten. In de toekomst zal dit veranderen naar 75 procent focus op product en 25 procent op ondersteuning van navigatie, in plaats van andersom.

9. DHTML en Ajax
Dynamic html en Ajax- technologieën zijn een zegen voor online-shoppers. In plaats dat een pagina elke keer opnieuw moet laden nadat een shopper heeft geklikt, hoeven pagina’s door deze methode niet in hun geheel te worden ververst. Hoewel deze technologieën niet nieuw zijn, zijn veel sites nog op zoek naar de juiste manier van gebruik. (In dit artikel komt Ajax aan bod)

10. Get textual
Ontwerpers waren lange tijd beperkt tot een handjevol ‘web safe’ fonts. Maar sinds de komst van HTML5 en font-serving technologieën zoals Typekit, is het typografiepalet van webdesigners flink uitgebreid. Dit is niet alleen een ontwerpaardigheidje, maar ook een belangrijke innovatie die het voor savvy bedrijven mogelijk maakt om gerichte en gepersonaliseerde berichten op een merkconsistente manier te leveren. En dat is nog niet alles: het niet hoeven te gebruiken van beelden voor aangepaste fonts leidt tot snellere paginadownloads en grotere toegankelijkheid voor onder meer zoekmachines.

Michael Piastro is user experience director bij Alexander Interactive in New York. Dit is de vertaling van een artikel van zijn hand, dat eerder verscheen op Directmag.com.