Twinkle | Digital Commerce

Bijna vijfhonderd webwinkeliers gaan gratis bezorgen

2017-11-11
180101

Al 461 verschillende webwinkels brengen klanten geen verzendkosten in rekening op de Dag van de gratis bezorging. Die is over precies een week. Volgens organisator Jeroen Korving opent de actie de ogen van veel online-verkopers.

Bij de start van de actie in oktober hoopten Korving en mede-initiatiefnemer Maurice Buys dat ze 250 webwinkels bereid zouden vinden om de verzendkosten voor een dag te schrappen: ‘In Amerika deden op de eerste Free Shipping Day ook ongeveer zoveel partijen mee.’

Free publicity
De animo is nu, een week voor de actie, al bijna twee keer zo groot. Volgens Korving is wat begon als ‘grap’ uitgegroeid tot een serieuze landelijke actie: ‘We krijgen veel free publicity en haalden onder meer al De Telegraaf. En we willen nog meer reuring gaan maken. We worden ondersteund door mediapartners (vergelijkingssites, red.) die de actie in nieuwsbrieven bij webwinkeliers onder de aandacht brengen. Betaalpartijen en pakketverzenders zijn overigens geïnteresseerd om de dag te sponsoren, maar dat is nu te kort dag. Voor een volgende keer is dat zeker een reële mogelijkheid.’

Wehkamp.nl en Bol.com doen niet mee
Korving is blij dat ook veel aansprekende webwinkels (overzicht hier) willen participeren in de actie. Hij betreurt het dat Wehkamp.nl en Bol.com geen medewerking verlenen, maar zegt zich voor te kunnen stellen dat ze graag blijven bij de strategie die ze zelf hebben uitgestippeld. ‘Verder hebben de verstuurders van kaarten zich teruggetrokken, vanwege de stakingen bij TNT Post. Voor hen komt de dag op het verkeerde moment.’

Kortingscode in flash
Consumenten die zonder verzendkosten willen bestellen bij de participerende webshops, moeten volgende week woensdag beginnen bij de actiesite Gratisbezorging.nl. Wie klikt op een van de logo’s, krijgt dan een tussenpagina voorgeschoteld waarop in flash een actiecode wordt weergegeven. Die kan worden geknipt en later op de site van de webwinkelier worden geplakt. Op de tussenpagina staat ook of de shop in kwestie de geste beperkt to bepaalde productcategorieën of bijvoorbeeld altijd gratis verzending biedt. Het idee om de codes in niet onomstreden frames zichtbaar te houden werd door Korving en Buys en boord overboord gezet. Volgens Korving zou die werkwijze de effecten van de actie lastiger meetbaar maken. 'Terwijl dat juist is wat we in kaart willen brengen.’

Alternatief
Korving en Buys besloten ook om te stoppen met het aanbod voor webwinkeliers om voor een standaardbedrag van 250 euro mee te doen aan de actie: ‘Dat viel verkeerd, terwijl het slechts bedoeld was om een alternatief te bieden aan verkopers die geen zaken met affiliatenetwerken willen doen. Nu vragen we deze winkels om een banner op hun site te plaatsen en aandacht aan de Dag van de gratis bezorging te besteden in hun nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Met de rest van de deelnemers werken we wel op affiliatebasis samen.’

Hogere orderwaarde
Volgens Korving zijn er verschillende webwinkeliers die door het rumoer rond de actie hebben besloten hun verzendkosten definitief te schrappen. Hij juicht dat toe en hoopt dat meer webwinkeliers anders gaan aankijken tegen het fenomeen verzendkosten: ‘Ik wijs hen er vaak op dat De Bijenkorf ook geen verzendkosten rekent als je iets koopt in hun warenhuis. Terwijl dat product toch ook moet worden vervoerd. Bovendien wijzen verschillende onderzoeken uit (blogposting hier, red.) dat de gemiddelde orderwaarde stijgt bij gratis bezorging.’