Twinkle | Digital Commerce

Eerste 'Dag van de gratis bezorging' in Nederland

2017-11-11
180101

Jeroen Korving en Maurice Buys organiseren op 15 december aanstaande de eerste ‘Dag van de gratis bezorging’. Webshoppers kunnen net voor de kerst bestellen bij participerende shops zonder verzendkosten te hoeven betalen.

Eenvoud staat centraal in het concept, aldus e-business consultant Korving: ‘Het werkt hetzelfde als Free Shipping Day in Amerika. Van de webwinkeliers die zich aanmelden zetten we een logo op onze site Gratisbezorging.nl. Als webshoppers daarop klikken komen ze terecht op een tussenpagina waarop de kortingscode te zien is. Het is belangrijk dat Mien uit Assen het ook begrijpt en dus blijft de code zichtbaar als we consumenten doorsturen naar de webwinkel.’

Weerstand
Om dat laatste mogelijk te maken willen Korving en Buijs met frames gaan werken, een methode die niet onomstreden is. Korving: ‘Er bestaat inderdaad weerstand tegen en we kijken nog even hoe de branche hierop reageert. Maar we willen voor deze ene dag graag zo laagdrempelig mogelijk te werk gaan. Omdat we de Dag van de gratis bezorging actief gaan promoten in advertenties op internet en radio, verwachten we dat webwinkels veel nieuwe kopers aan zich kunnen binden. We overwegen om ook tv-reclames uit te gaan zenden.’

Negatief daglicht
Webwinkeliers betalen ofwel eenmalig 250 euro ofwel een leadvergoeding voor opname op Gratisbezorging.nl. ‘We hoeven er niks aan te verdienen’, aldus Korving. ‘We willen online-winkelen onder de aandacht brengen van het brede publiek en iets positiefs doen rondom het fenomeen kortingscodes. Die staan momenteel toch in een negatief daglicht.’ Mede-initiatiefnemer Maurice Buijs is eigenaar van onder meer Actiepagina.nl en Kortingsbon.nl.

Altijd gratis
Vanaf 27 oktober zullen de participerende webwinkels te zien zijn op Gratisbezorging.nl. Volgens Korving kunnen webwinkeliers er ook voor kiezen slechts een deel van hun assortiment gratis te laten bezorgen op 15 december. Online-retailers die standaard gratis verzending bieden, kunnen die boodschap ventileren op de site, suggereert Korving.