Twinkle | Digital Commerce

M-commerce bij Amazon 'significant'

2017-10-10
180101
  • 1:26

Uit de laatste kwartaalcijfers van Amazon.com blijkt dat mobiel shoppen inmiddels een groot deel uit maakt van de inkomsten. De totale omzet van Amerika's grootste webwinkel steeg in het tweede kwartaal met 41,3 procent.

Het is voor het eerst dat Amazon zijn omzet uit mobile commerce prijsgeeft. In de laatste twaalf maanden hebben consumenten van over de hele wereld met hun mobieltje voor 1 miljard dollar aan producten bij de webwinkel gekocht. CEO Jeff Bezos zegt dat smart phones leading zijn bij deze aankopen, maar dat hij veel potentie ziet in draadloze tablets, zoals de iPad. Amazon.com bouwt verder aan aan zijn mobile commerce platform. Afgelopen oktober voegde de retailer zijn 1-Click checkout toe aan de mobiele site en kregen ook andere online-retailers de gelegenheid om met de Amazon Mobile Payments Service-applicatie te werken.

Over het tweede kwartaal van 2010 rapporteert Amazon.com een omzet van 6,57 miljard dollar, een groei van 41,3 procent ten opzichte van Q2 2009. De internationale verkopen zijn goed voor 2,97 miljard dollar, 35 procent meer dan de 2,2 miljard dollar in Q2 2009. De winst is gestegen naar 207 miljoen dollar, tegen 142 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2009.

Opmerkelijk - tussen al deze stijgingen - is een enorme daling van de marketingkosten. Amazon bracht die uitgaven terug naar 129 miljoen dollar, 63,6 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2009.

Voor het derde kwartaal verwacht de webwinkelreus de netto-omzet te verhogen naar 7,62 miljard euro, in dezelfde periode van het vorige jaar was dat nog 6,9 miljard euro.

Amazons omzet over het eerst half jaar bedroeg 13,69 miljard dollar, een stijging van 43 procent ten opzichte van 2009.