Twinkle | Digital Commerce

Meer omzet door verkoop via social media

2017-05-27
180101
  • 3:02

Na het inzetten van social media als marketingmiddel ter promotie van een webshop, gaan sommigen webwinkeliers nog een stap verder. Ze verkopen direct aan de consument via sociale netwerksites. Hieronder vindt u de vertaling van een artikel hierover uit The Wall Street Journal.

Door het toevoegen van een ‘webwinkel’ aan een account op Facebook en MySpace, kunnen bezoekers via een productoverzicht items plaatsen in een winkelwagentje. Deze manier van online-verkoop, die ook al wordt toegepast door grotere bedrijven als Hallmark Cards, is tot op heden alleen beschikbaar voor Facebook en MySpace. Deze netwerken kwamen in 2008 al met de eerste applicaties die dit mogelijk maakten. Andere populaire netwerksites, zoals Twitter en LinkedIn, bieden nog geen direct-sale platform aan.

Extra ingang
Scott Burnett, mede-eigenaar van Guitar Syndicate in de VS, heeft onlangs deze Facebook-tool geïmplementeerd. Via een applicatie van het Amerikaanse e-commerce bedrijf CoreCommerce staan nu producten als gitaren, harmonica’s en microfoons op hun Facebook-account vermeld. Consumenten die via deze weg een product bestellen, worden voor het betaalproces automatisch doorgestuurd naar de webshop. ‘Zie het als een extra ingang’, aldus Burnett.

Guitar Syndicate, dat afgelopen jaar is opgericht, heeft de totale online-omzet - sinds de toevoeging van deze Facebook-app in april - zien groeien met 17 procent. Maar Burnett voegt daar wel aan toe dat het onduidelijk is hoeveel van deze groei kan worden toegeschreven aan de verkoop via Facebook. Hij merkt verder op dat ze 5000 dollar hebben geïnvesteerd om het aantal fans op Facebook op te schroeven. Voor deze waarde gaven ze aan prijzen weg in wedstrijden die op de website werden gepromoot. Het bedrijf heeft nu rond de 4.400 Facebook-fans.

Investeren
‘Om verkoop via social media te kunnen realiseren, moet je investeren in het promoten van je fanpagina’, zegt Larry Chiagouris, marketingprofessor aan de Pace University in New York. ‘Bedrijven met een klein aantal fans op Facebook en MySpace zullen meer moeite hebben met het behalen van conversie via social media.’ Een account  dat niet drukt wordt bezocht wekt immers de indruk dat het ook weinig populair is. ‘En niemand houdt van shoppen waar niemand anders shopt’, aldus de professor.

Ontevreden klanten
Een ander essentieel punt is dat ontevreden klanten gemakkelijk en snel hun ongenoegen binnen hun netwerk kunnen spuien, geeft Michael Trusov aan, assistent-marketingprofessor aan een andere Amerikaanse universiteit. Bedrijven moeten hier volgens hem goed rekening mee houden en daarom bijzonder veel aandacht schenken aan goede klantenservice.

Kosten
Ondernemers die dit extra verkoopkanaal willen gaan inzetten, moeten rekening houden met een commissie voor het gebruik van de benodigde applicaties. Zo is de applicatie van CoreCommerce die Guitar Syndicate gebruikt er vanaf 24,99 dollar per maand, afhankelijk van het aantal producten dat een bedrijf wil plaatsen. Ook zijn er applicaties waarbij meerdere gebruikers gezamenlijk kunnen inloggen om collectieve aankopen te doen en anderen bieden weer de mogelijkheid dat de consument kan betalen zonder daarvoor de site te hoeven verlaten. De meeste applicaties zijn in ieder geval toe te passen voor zowel Facebook als MySpace.

Negatief in het nieuws
Of winkelen via social media ook echt aanslaat bij de consument, valt nog te bezien. Facebook, met bijna 500 miljoen gebruikers, kwam onlangs nog onder vuur te liggen over zijn privacybeleid. Hierdoor zullen sommige klanten minder geneigd zijn om hun creditcardgegevens in te voeren op de site of ze zijn meer op hun hoede voor het doen van een aankoop aangezien de kans bestaat dat deze openbaar wordt gemaakt.

Onderdeel
De Amerikaanse webshop Sun & Ski Sports startte in 2008 met de verkoop via Facebook. Maar tot nu toe heeft het bedrijf nog maar vijftig producten via deze weg weten te verkopen. Goed voor amper 1 procent van de totale online-verkoop, vertelt Scott Blair, e-commerce manager van Sun & Ski Sports. ‘Het is geen belangrijke bron van inkomsten’, vertelt hij. ‘Maar het is een onderdeel van onze algehele social media-strategie.’


Bron: The Wall Street Journal