Twinkle | Digital Commerce

Groothandel biedt ‘hybride webwinkel’ voor apothekers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:47

Lensvelt Medical biedt onafhankelijke Nederlandse apothekers een online-afzetkanaal voor medische hulpmiddelen. De groothandel neemt het hele ordertraject uit handen. Marco van Honk: ‘Apothekers kunnen via ons marktaandeel terug pakken van de postorderaars.’

Van Honk is verantwoordelijk voor e-commerce bij Lensvelt Medical. Hij was nauw betrokken bij de opzet van de hybride apotheek, die werd gebouwd met de hulp van Eperium en die inmiddels door drie onafhankelijke apothekers wordt ingezet.

Postorderfunctie
De webwinkel biedt hun een extra afzetkanaal voor medische hulmiddelen, voorlopig voor patiënten met diabetes of incontinentie. Van Honk: ‘Daarop ligt de focus op dit moment. Onafhankelijke apothekers hebben gezien hoe postorderaars (Van Honk doelt met name op online verkopende partijen als de Diabetes Vereniging Nederland, red.) de helft van de bestellingen voor dit soort producten naar zich toe hebben getrokken. Dat deel kunnen ze terugwinnen met een hybride apotheek. Wij vervullen die postorderfunctie straks ook voor andere categorieën.’

Pakjesschuiven
Volgens Van Honk kan zijn bedrijf de ongeveer veertienhonderd onafhankelijke apothekers in Nederland ontzorgen: ‘Wij nemen het pakjesschuiven, oneerbiedig gezegd, uit handen, waardoor ze puur kunnen sturen op het verlenen van service en zorg. Dat is ook waar voor hen de meeste inkomsten zijn te halen tegenwoordig.’

Lensvelt Medical levert de producten uit eigen voorraad aan patiënten, ofwel direct aan huis, ofwel via de apotheker in de buurt.

Dekking
Door de zogenoemde ‘polischecker’, een koppeling met de database van Vecozo, worden de verzekeringsgegevens van online-bestellers direct geraadpleegd. Zo kan de klant zien of zijn verzekering de gekozen medische middelen dekt. Van Honk: ‘Daarin verschilt de hybride apotheek van de online-winkels van de meeste apothekers-ketens. Die verkopen vaak alleen over the counter producten, die niet gedekt worden door de verzekeraars.’

Abonnement
Apothekers met een hybride webwinkel bij Lensvelt Medical betalen maandelijkse abonnementskosten van maximaal 200 euro. Van Honk: ‘Dat is een vergoeding voor de bouw van de site, de hosting, alle handling en de koppeling van onze backoffice met software van Exact. Overigens betalen apothekers onze normale inkoopprijs voor de producten die ze via de webwinkel verkopen aan patiënten. Hun marge zit, net zoals in de gewone apotheek, tussen die prijs en het bedrag dat ze declareren bij de zorgverzekeraar.’