Twinkle | Digital Commerce

Steel het gouden nieuwsbriefpatent van bloggers

2017-05-26
180101
  • 4:24

Mijn inbox vult zich met twee soorten nieuwsbrieven: nieuwsbrieven die dicht blijven en nieuwsbrieven die open gaan. De nieuwsbrieven die dicht blijven, zijn veruit in de meerderheid. Ze komen vaak van webwinkeliers.

Zonder dat ik erin hoef te kijken, weet ik al wat ze te melden hebben. Plaatjes, producten en prijzen. Daarom blijven ze dicht. Tijd is nou eenmaal kostbaar.

Maar de enkele nieuwsbrieven die open gaan, lees ik met grote gretigheid. Ik kijk er zelfs naar uit. Ze komen meestal van vakgenoten in de blogosphere. Ze maken mijn leven een stukje rijker, omdat ik er dingen uit leer. Dingen die ik belangrijk vind en die mij goed van pas komen bij mijn dagelijkse werk. Het schrijven van stukjes bijvoorbeeld, of het coachen van vrije werkers (mijn tribe van zelfstandige professionals die ik help succesvol te worden).

Ik krijg in die tweede groep nieuwsbrieven nooit het gevoel dat mij iets verkocht wordt (hoewel ik best weet dat dat toch het uiteindelijke doel is). Er wordt zelfs nauwelijks aan productpromotie gedaan. Slechts nu en dan komt er iets voorbij dat op een aanbod lijkt. Meestal zijn het informatieproducten, een cursus of een seminar.

En weet je wat zo opvallend is? Heel vaak trek ik mijn creditcard en ga ik er op in. Want ik weet gewoon dat ik iets waardevols krijg. En er op ingaan voelt ook goed, omdat ik eindelijk iets terug kan doen voor al die leerzame momenten die me eerder gratis zijn toegestopt.

Er groeit een ideetje voor webwinkeliers
Waarom doen webwinkeliers dat eigenlijk zo weinig? Er is er niet één in mijn inbox die de nieuwsbriefstrategie volgt waar de blogosphere zo bedreven in is. Al die ongeopende mails, wat zonde van jullie werk. Het leidt tot veel te weinig. Het is schieten met hagel op een mug. Sorry van die lage conversiegraad. Ik klik ook veel te weinig door.

Zou je mij niet kunnen verleiden om wat actiever te worden? Door behalve plaatjes, producten en prijzen misschien ook wat wijsheid met me te delen? Door me te verwennen met adviezen die me raken? Die me nieuwsgierig maken naar jouw mail?

Zou je niet veel meer klanten en jezelf veel beter kunnen helpen? Je nieuwsmail veel meer impact kunnen geven?

Gevoelsnieuws en verkoopnieuws
Wat als je nou eens in combinaties begint te denken?

Je voegt een nieuwsbriefvorm toe. Je start met nieuwsbrieven waar de klant zich beter door voelt, die iets toevoegen aan zijn leven.

Als jij producten verkoopt in tandverzorging, dan zou je daarin eens kunnen praten over waarom mensen tanden bleken. Waarom dat best wel veilig kan en wat dat toevoegt aan hun sociale leven. Hoeveel zekerder ze zich daardoor voelen. Dat het ze fotogenieker maakt.

Hou die nieuwsbrief informatief en puur. Het gaat om de waarde die je geeft. Jij laat zien dat jij jouw klanten kent, weet wat zij belangrijk vinden, hoe zij hun leven kunnen verrijken. Empathie, daar draait het om. Je bent niets aan het verkopen.

Die informatieve verhalen wissel je nu en dan af met de nieuwsbrief van plaatjes, producten en prijzen. Producten waar je je klanten rijp voor hebt gemaakt. Nu mag je wel verkopen. Nu mag je laten zien wat jij voor moois te bieden hebt, en natuurlijk zit daar ook het 'bleekprogramma' bij.

Deze opzet is dubbel lonend. Jouw nieuwsbrief wordt gretig geopend, want klanten zijn benieuwd naar jouw empathie en informatie. En je conversie gaat omhoog, want klanten zijn gewoon mensen die graag iets willen terug doen. Vrijgevigheid wordt altijd met plezier gehonoreerd.

Kruip in de ziel van de klant
Weet je welke vragen een klant zichzelf voortdurend stelt?: 'Hoe kan ik mij beter voelen? In welk opzicht wordt mijn leven een stukje gelukkiger door deze winkelier?'

Het gaat dieper dan je denkt. De klant heeft het zelf niet in de gaten. Hij is zich er nauwelijks van bewust. Het is een gevoel, en dat roert zich ergens in zijn binnenste.

Maar jij als webwinkelier doet er goed aan je er wel bewust van te zijn. Laat dat gevoel wel tot je doordringen. Zie jezelf in de plaats van die klant. Voel jezelf de klant. Want dat geeft je een krachtig uitgangspunt dat uiteindelijk je omzet ten goede komt.

De vraag die jij je moet stellen, is: 'Hoe kan ik mijn klanten met hun vragen helpen?' Niet zozeer de vragen die ze rechtstreeks stellen, maar de vragen van hierboven dus. 'Hoe kan ik het leven van mijn klant een stukje aangenamer, vrijer, zelfverzekerder, gelukkiger maken?'

Als dat je echte uitgangspunt wordt en je laat de gretigheid varen, dan wordt je onverslaanbaar. Dan ga je de klant verwennen en aan je binden met informatie waar die echt iets aan heeft. Ongeconditioneerd, zonder verplichtingen, zonder meteen met een aanbod te komen.

De beloning volgt uit wederkerigheid
Dat aanbod komt pas in een volgende nieuwsbrief. Die wordt graag geopend door jouw klant, want jij bent die webwinkelier naar wiens informatie wordt uitgekeken. Dat is een unieke positie. Er zijn er maar weinigen die je dat nadoen.

En de klant, die veel van jou heeft gehad, wil nu ook wel eens iets terug doen. Hij voelt zich zelfs min of meer verplicht.

Dat heet wederkerigheid, en het is een eigenschap die hoort bij mensen. De klant vindt jou aardig en wil dat graag zo houden. Jij hebt hem goed geholpen. Hij wil jou niet teleurstellen, want vriendschap moet oké voelen. De klant wil zelf ook aardig zijn.

Vul mailboxen niet met alleen reclamenieuws. Dat is voor tussendoor. Geef regelmatig echte waarde, zonder er iets voor terug te vragen. Zo wordt je nieuwsbrief altijd gelezen. Ook op het moment dat je wel iets terug wilt krijgen.

Het werkt en bloggers hebben er geen patent op.