Twinkle | Digital Commerce

Nog niet de helft leden Thuiswinkel.org gecertificeerd

2017-08-04
180101
  • 1:45

Van de ruim duizend leden van Thuiswinkel.org zijn er inmiddels 437 gecertificeerd, laat de belangenvereniging weten. Leden die voor 31 maart geen certificaat hebben, worden geschorst en mogen het keurmerk tijdelijk niet meer voeren.

Voorzitter Ed Nijpels, die in april vorig jaar de eerste certificaten overhandigde, laat op de site van Thuiswinkel.org weten: ‘Leden hebben op 31 maart exact één jaar de tijd gehad om zich te laten certificeren. Op 31 maart worden er geen uitzonderingen gemaakt. Het oordeel van ICTRecht, die de certificering uitvoert voor de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg, is daarbij bepalend.’

Deadline
Aanvankelijk lag de deadline voor de certificering op 31 december, maar veel webwinkeliers wachtten lang met aanmelden. Desondanks sprak secretaris Menno van der Put eind augustus, toen pas een derde van de leden zich had gemeld, de verwachting uit dat ‘het gros’ van de leden voor het eind van 2009 wel gecertificeerd zou zijn.

Respijt
Dat is nu, na het verlenen van drie maanden respijt, nog steeds niet het geval. Op dit moment zijn 437 leden gecertificeerd en is ruim 90 procent van de leden begonnen met de certificering, aldus Thuiswinkel.org. Dat betekent dat zo’n honderd leden zich nog niet hebben gemeld.

Uit de ledenlijst
‘ICTRecht behandelt certificeringaanvragen en reacties op vragenlijsten op basis van first-come, first-serve’, waarschuwt Thuiswinkel.org. Over de sanctionering schrijft de belangenvereniging: ‘Leden die op 31 maart aanstaande niet gecertificeerd zijn worden tijdelijk uit de ledenlijst gehaald en zij mogen het Thuiswinkel Waarborg niet meer voeren. Ook moeten zij de verwijzing naar de Geschillencommissie Thuiswinkel uit de algemene voorwaarden halen. De Reclame Code Commissie, vergelijkingsites e.a. worden op 1 april op de hoogte gesteld.’

Schorsing
Waar Thuiswinkel.org eerder sprak over een royement (onder andere hier) voor leden zonder certificaat, wordt nu de term schorsing gebruikt. Directeur Wijnand Jongen nuanceert: 'De betrokken webwinkeliers verliezen het logo en zijn vanaf dat moment zichtbaar geen lid meer van onze organisatie. Het is de eerste stap in de richting van royement, dat uiteindelijk  zal volgen. We blijven niet tot sint-juttemis wachten tot aan de voorwaarden is voldaan. Het is een keer klaar.'