Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, heeft vandaag tijdens de Thuiswinkel Vakbeurs elf certificaten overhandigd aan leden van de branchevereniging. Ze gingen naar Bol.com, Coolblue, Cosmox.nl, Eci.nl, Garant-o-Matic.nl, Netwerkwinkel.com, Magic3d.nl, Neckermann.com, Ohra.nl, Scapino.nl en Wehkamp.nl.
Een certificaat wordt vergeven wanneer webwinkels voldoen aan een eisenpakket op het gebied van wet- en regelgeving en de nieuwe algemene voorwaarden zoals opgesteld door Thuiswinkel.org en de Consumentenbond.
Onafhankelijke stichting
Voor de certificering heeft Thuiswinkel.org de onafhankelijke Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg in het leven geroepen, onder voorzitterschap van Cor Molenaar. Primaire taak van de stichting is om bestaande en nieuwe leden te certificeren op de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg en de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel.
'Voorbeeld'
Molenaar zegt 'positief verrast' te zijn over de bereidwilligeheid van webwinkeliers om zich te laten controleren: 'Ze staan te dringen om zo'n certificaat in handen te krijgen. Andere Europese landen kunnen een voorbeeld nemen aan de manier waarop we dit in Nederland hebben geregeld.'
Status
Volgens Ed Nijpels helpt de certificering webwinkeliers aan een volwaardiger status binnen het retail-landschap. Over de waarde van een certificaat zegt hij: 'Consumenten die zaken doen met gecertificeerde ondernemingen kunnen erop vertrouwen dat deze organisaties uitvoerig zijn gecontroleerd, zowel op papier als in de praktijk. Het Certificaat Thuiswinkel Waarborg dat deze bedrijven nu hebben ontvangen is één jaar geldig. Alle leden van Thuiswinkel.org moeten voor 31 december 2009 het Certificaat Thuiswinkel Waarborg hebben behaald.'
ICTRecht en KPMG
Daar heeft ICTRecht, dat de certificering voor de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg uitvoert, nog een flinke kluif aan. KPMG ziet overigens toe op de controle van ICT Recht en op een goed procedureel verloop van de certificering.
"Alle leden van Thuiswinkel.org moeten voor 31 december 2009 het Certificaat Thuiswinkel Waarborg hebben behaald.'".....dus het lidmaatschap van thuiswinkel is gelijk aan het waarborg, kortom, een manier om extra geld uit de zakken te kloppen van de webwinkels.
Niet verrassend dat Bol.com en Wehkamp.nl als eerste aan het certificaat voldoen, aangezien ze zelf in het bestuur van de Thuiswinkel Organisatie zitten en dus sneller dan wie ook de eisen en wensen wisten van het certificaat? Leuke manier om je eigen bestuur weer eens goed in de publiciteit te brengen? http://www.webwinkelweblog.nl/veiligheid/nieuw-keurmerk-goed.html
Flauw meneer/mevrouw weblog. T is logisch dat goed presterende webshops hun zaakjes eerder beter voor elkaar hebben. Flauwe manier om een beetje pr te vragen voor je site.
Helaas is ook dit weer een kwestie van geld. Vergelijksites en Keurmerken, naar mijn mening sterk misleidend voor de consument. Wie betaald staat er op.
Inderdaad weer een gevalletje van geldklopperij van de bovenste plank. Steeds weer worden er nieuwe zaken bedacht waar - uiteraard - voor betaalt dient te worden. Thuiswinkel.org neigt teveel naar een commerciele instelling waar "size matters", bijvoorbeeld bij het wel/niet hoeven voldoen de eigen (nieuwe) Algemene Voorwaarden. Ben je groot, ach, dan zien we het door de vingers, kom je net kijken, dan ben je aan de beurt. Hoeveel grote webwinkels (leden) bieden een (tegenwoordig verplichte) betaalmogelijkheid waardoor de consument meer dan 50% vooruit dient te betalen, zoals rembours? Weinig.. En nee, ik heb geen - met alle respect overigens - lullig "webwinkeltje". En nu weer de certificering, nee bedankt.
Met genoegen leest ik het bericht van Aukje Heb zelf sinds kort een webwinkel en ben blij dat ik daar wat aan verdien en als ik dan zie dat de grote webshops al gecertificeert zijn dan vraag ik me af is dit weer een manier om de kleine man te breken zodat dadelijk de grote webhops de overhand krijgen.Ik denk maar zo dat geld wat het certificeren kost steek ik in mijn eigen zak en dan maar niet gecertificeert
Tja, het zijn veelal uit de branche voortkomende marketing tools. Niet zelden zijn de eisen nagenoeg nihil, betaal als webshop en je mag het 'stempel' op je site zetten. Zelfs voor 5 sites mag je 1 keer betalen bij keurmerk 'x' en dus kan de wat mindere ondernemer gewoon de ene na de andere site laten vallen bij slechte naam, next....
In NL is er bijv. wel consuwijzer, en de consumentenauthoriteit, echter geen enkele eis of plicht voor de keurmerken... Ze mOgen op consuwijzer na een test met rapportcijfer waardering, maar het hoeft niet. Vandaar de wildgroei m.i. Kwestie van tijd voor een journalist/of geenstijl of zo dit nep-middel-van-vertrouwen-wekken de consumenten zal duidelijk maken. Zij immers betalen indirect die lidmaatschappen die webshops voor de virtuele stickers dokken.
De analyse van Vik Tiev wordt ondersteund door de Consumentenbond, die onderzoek heeft gedaan naar waarden van maar liefst 16 webwinkel keurmerken. Hij wordt dus op zijn wenken bedient met een journalistiek onderzoek van de onafhankelijke consumentenorganisatie. In een column in de Telegraaf van afgelopen zaterdag geeft Bart Combee, directeur van de Consumentenbond aan dat Thuiswinkel Waarborg de positieve uitzondering is: ' Veel keurmerken stellen weinig tot niks voor. Thuiswinkel Waarborg is onbetwist het keurmerk dat het meest te bieden heeft', aldus Combee. Maar hij stelt ook dat het Thuiswinkel Waarborg het meest zijn leden vraagt, in de vorm van eisen die gesteld worden als kosten voor het lidmaatschap. Dat klopt ook. Thuiswinkel.org zegde onlangs het lidmaatschap op van 37 leden die niet wilden voldoen aan de gestelde eisen. Thuiswinkel.org telt 1081 gecertificeerde leden die het Thuiswinkel Waarborg mogen voeren.