In navolging van Thuiswinkel.org werkt ook de Stichting Webshop Keurmerk samen met KiyOh om reviews te faciliteren. Vanaf vandaag kunnen de ruim vijfduizend aangesloten webshops zich aanmelden voor Webshop Keurmerk reviews.
Uit het bericht van Webshop Keurmerk: ‘Consumenten die online bestellen krijgen meer zekerheid en vertrouwen omdat men weet dat een webshop gecertificeerd is en door de reviews de ervaringen van andere consumenten ziet.’ Deze combinatie zou conversieverhogend werken.
Onderdeel lidmaatschap
Het review-systeem is volgens Webshop Keurmerk ‘gratis’, omdat het bij het lidmaatschap is inbegrepen. ‘Dat betekent dat er vanaf nu voor Nederland een onafhankelijke brancheorganisatie en omnichannel keurmerk bestaat dat tevens gratis reviews aanbiedt zonder verborgen kosten.’ Er is ook een betaalde variant met meer opties. Voor webwinkeliers die nu gebruik maken van een ander beoordelingssysteem is een overstapservice beschikbaar.
KiyOh en Klantenvertellen.nl
KiyOh was in 2009 naar eigen zeggen de eerste review-verzamelaar van Nederlandse bodem. Thuiswinkel.org sloot een overeenkomst met het bedrijf om begin 2014 zijn Thuiswinkel Waarborg Reviews (vanaf 12,50 per maand) te kunnen introduceren. Die worden volgens de belangenvereniging door 750 leden gebruikt.
Webshops op De Telefoongids.nl
KiyOh is sinds de zomer van 2014 onderdeel van DTG. Het bedrijf achter De Telefoongids nam toen de KV Media Groep over, waar ook Klantenvertellen.nl onder viel. Alle leden van Webshop Keurmerk krijgen ‘op korte termijn’ ook een vermelding op Detelefoongids.nl, binnen de nieuwe categorie webshops.
Een keurmerk en reviews gaan hand in hand, dat bewijzen we al enkel jaren, in zeer korte tijd zijn zowel Thuiswinkel, Qshops als Keurmerk.info ons voorbeeld gaan volgen. Dat is natuurlijk alleen maar goed voor de webwinkelier.
Ik zou de concurrentie zelf adviseren om reviews niet optioneel, maar verplicht te stellen. Hoe wil je anders de klanttevredenheid als keurmerk meten? Doe je dit optioneel, dan zullen de rotte appels er geen gebruik van maken.
Jullie verkopen lucht met jullie keurmerk. Er is een wildgroei aan zogenaamde keurmerken. De keurmerk is er niet voor de consument maar slechts om zakken te vullen.
Marcel Landeweerd van Webwinkelkeur. Wil je stoppen met het vergelijken van jouw site met ons onafhankelijke keurmerk. De reviews worden onafhankelijk beoordeeld door Kiyoh en niet zoals bij jou door jouzelf. Wij kopiëren jou niet. Jij bootst al jaren ons keurmerk na. Wij zijn een echt onafhankelijk keurmerk dat daadwerkelijk opkomt voor de belangen van zowel de consumenten als de webshops (zonder gebakken lucht). Wij bieden de reviews aan zonder verborgen kosten. Wij hoeven geen advies van iemand die onze naam blijft gebruiken om de consumenten en de webshops te misleiden. Vaar een eigen koers maar laat ons met rust. Over rotte appels gesproken.
Kijk dat is nog eens goed nieuws, daar zaten we al een tijdje op te wachten. Nog een goede reden om over te stappen naar Webshop Keurmerk.
Je kunt ons van veel beschuldigen, maar het ontbreken van een eigen koers is daar geen 1 van. Dit lijkt me ook niet de plek voor een debat over meningsverschillen waarover we zoals we van elkaar weten verschillen.
Mijn post was dan ook niet bedoeld als aanval, ik denk dat deze stap voor de leden zeker van meerwaarde is. Laten we concurreren op de inhoud, daar worden alle webwinkeliers beter van... Dan kunnen de webwinkels zelf kiezen welk keurmerk de meeste meerwaarde biedt.
Beide keurmerken verkopen gebakken lucht (webwinkelkeur en Keurmerk.info). Jullie zijn er beiden niet voor de consument maar puur voor diegene die jullie per maand/jaar contributie betaald voor een logootje die men mag gebruiken.
@Tunis
Van onze aanmeldingen worden 70% afgekeurd, veel webwinkels voldoen dan ook niet aan wetgeving zonder dit zelf te weten. Tevens bieden we vele extra's waaronder klantbeoordelingen en bemiddelen we bij geschillen.
Is het een 100% zekerheid, nee, maar gebakken lucht? Dat is naar mijn idee mooie populistische praat. Natuurlijk, er zijn veel nietszeggende keurmerken in omloop, maar onze leden zijn erg blij met ons, dat is niet omdat ze van gebakken lucht houden.
Ik denk dat voor het Webshop Keurmerk hetzelfde zal gelden.
70% afgekeurd? Geloof er niks van. Van de 100 zullen jullie er 99 goedkeuren en de laatste voorzien van "tips" zodat de webwinkel alsnog de gebakken lucht keurmerk kan voeren op zijn website.
De webwinkels wordt voorgehouden dat een keurmerk "conversieverhogend" werkt vandaar dat ze zo een keurmerk kopen.
Ik nodig je graag uit bij ons op kantoor, dan kun je met eigen ogen zien dat we serieus tijd steken in geschilbemiddeling en certificering. Een keurmerk is meer dan een mooi logo...
Laat duidelijk zijn dat de Stichting Webshop Keurmerk zich totaal distantieert van de onrechtmatige handelswijze en het optreden van Webwinkelkeur en de persoon Marcel Landeweerd.
Laten we stoppen met modder gooien en concurreren op de inhoud, daar wordt iedereen beter van.
Gezamelijk doel is immers winkelen op het internet veiliger maken...
@Stichting Webshop Keurmerk,
Als Marcel Landeweerd van Webwinkelkeur onrechtmatig handelt dan zouden jullie hen toch gewoon voor de rechter moeten dagen? Of is het enkel stoere praat en drinken jullie af en toe samen een kopje koffie om de strategie te bespreken om meer "gebakken lucht" te verkopen?
Het lijkt mij goed als bovenstaande partijen de discussie verder elders met elkaar voeren dan via de reacties op deze website.
Ben zelf een aantal jaar met een webwinkel lid geweest van Webwinkel Keurmerk. Op een gegeven moment werd er algemene voorwaarden verplicht gesteld die zowel voor de consument als de webwinkelier geen voordelen opleverde. Ze eisten dat opengemaakte verpakking van beenmode en wat zelfs was gepast, gerouteneerd moest kunnen worden. Wanneer ze het ITC recht lezen zouden ze tot andere gedachten moeten komen. Ik heb ze er dan ook op gewezen, dat zulke producten uit Hygienisch oogpunt niet meer verkocht kunnen worden. Ze waren niet voor rede vatbaar en ik heb dan ook met onmiddelijke ingang mijn lidmaatschap opgezegd. Voor mij geen keurmerken meer voor mijn webwinkels.
@Martin - Wij stellen geen algemene voorwaarden verplicht, maar controleren die wel. Bij wie ben je lid geweest?
In principe kun je producten uit hygienisch oogpunt uitsluiten van herroepingsrecht, wel moet je ze dan verzegelen en de consument wijzen op het feit dat retourneren na verbreken van de verzegeling niet mogelijk is.