Twinkle | Digital Commerce

Affiliatemarketing in Nederland: een rapport

2017-05-27
13888
  • 1:37

‘De concurrentie binnen de affiliatenetwerken is groot. Er zijn erg veel netwerken in Nederland en er komen nog steeds nieuwe netwerken bij. Ook is er veel onduidelijkheid over welk netwerk marktleider is. De criteria waarmee gemeten wordt verschillen enorm.’

Dat schrijft Inge Cornelisse in een onderzoeksrapport over affiliatemarketing in Nederland, waarmee ze haar studie commerciële economie afrondde.

Aan de basis van haar rapport liggen twintig vraaggesprekken, afgenomen tijdens haar stage bij bureau Outrider, met personen die zich professioneel bezighouden met affiliatemarketing. Dat doen de geïnterviewden als netwerk, als affiliate, als adverteerder of als mediabureau.

'Modder gooien'
Cornelisse concludeert uit de gesprekken dat affiliatenetwerken ‘modder naar elkaar gooien’, onder meer door zich voor te laten staan op verschillende criteria (meeste affiliates, meeste omzet, meest internationaal), waarvan de onderlinge relevantie voor de adverteerder niet direct duidelijk is.

Hoewel de branche langzaam volwassen wordt, getuige onder meer de oprichting van de Taskforce Affiliatemarketing van IAB Nederland, gaat het proces de geïnterviewden nog niet snel genoeg. Zo bezorgt cookie dropping (ofwel cookie stuffing, zie Wikipedia) de netwerken een slechte naam.

Intermediairs en specialistische partijen
Cornelisse stelt dat het onderscheidende vermogen van de affiliatenetwerken in Nederland niet groot is en dat hier nog maar weinig intermediairs (tussen adverteerders of mediabureaus aan de ene kant en de netwerken aan de andere kant) actief zijn. In de conclusie van haar externe analyse schrijft ze: ‘In het buitenland zijn intermediairs echter groot. Wel is te zien dat er steeds meer specialistische partijen bijkomen in Nederland of dat adverteerders affiliatemarketing zelf in huis gaan doen. Hierdoor zal de toegevoegde waarde van de specialistische bureaus onder druk komen te staan en zal de concurrentie toenemen.’

Het lezenswaardige rapport van de 21-jarige Cornelisse biedt een aardig beeld van de ontwikkelingen in de Nederlandse affiliatemarketingbranche en is hier in zijn geheel te lezen.

Het Bredase bureau Yonego voert momenteel een onderzoek uit onder Nederlandse affiliates. De resultaten daarvan zullen later dit jaar door Twinkle worden gepubliceerd.