Met vrienden lig ik op het strand te zonnen. Als n van ons naar de wc is geweest, komt hij enthousiast terug. Je kunt hier met je mobiel bestellen en betalen! En je krijgt je eerste drankje gratis. Dat klinkt ons als muziek in de oren, dus pakken we onze mobieltjes en surfen we op zijn aangeven naarMyOrder.nlvan de Rabobank.
Na het selecteren van onze locatie zien we het complete menu en krijgen we gratis twee euro ter kennismaking in onze mobiele portemonnee. Voor twee euro valt er helaas weinig te drinken. Het enige waar we uit kunnen kiezen, is melk en karnemelk. Omdat het gratis is, smaakt het evenwel heerlijk. Iets anders bestellen is niet mogelijk: onze mobiele portemonnee kunnen we enkel opladen via iDeal en niemand heeft zijn apparaatje voor telebankieren meegenomen.
Een paar weken later heb ik buitenlanders over de vloer. Ze raken heel enthousiast als ik vertel dat je in Nederland in een restaurant met je mobiel kunt bestellen en betalen. Een applicatie die, zo weet ik inmiddels, de Horecava Innovation Award 2009 heeft gewonnen. Mobiel bestellen: dat willen ze wel eens uitproberen.
Zo belanden we om een uur of negen s avonds (zij eten later dan wij gewend zijn) in een restaurant in Noordwijk. Via iDeal heb ik een flink budget in mijn mobiele portemonnee gezet, dus ik heb er alle vertrouwen in. Per mobiel geef ik ons tafelnummer en de bestelling door. Onze drankjes worden keurig bezorgd. Ik maak grote indruk.
Het gaat fout als ik ons eten wil bestellen. Allereerst kost het me een hoop gepriegel om alle bestellingen in mijn telefoon te zetten. Dat lukt nog. Ik reken online 176 euro af en hoef geen fooi te geven. Maar dan komt een opgewonden eigenaar naar ons tafeltje. Hoe ik het in mijn hoofd haal om te bestellen nu de keuken al dicht is? Ik heb uiteindelijk mijn geld teruggekregen en we zijn in een ander restaurant gaan eten. Mijn geloof in het mobiel bestellen in de horeca is echter helemaal weg. Dat wordt nooit iets.
Deze posting verscheen eerder alscolumnin Twinkle 07-2009
Heb hartelijk moeten lachen om dit stukje... Typisch weer 1 van de vele ideeën waarvan de uitvoering niet goed uitgedacht is en daarom dus nooit echt goed zal gaan werken. Laat ze maar beginnen met een applicatie waarmee je via je mobiel de bediening naar je tafeltje kan laten komen zodat je dan gewoon normaal kan bestellen, dat is al heel wat.
Dus omdat 1 restaurant besloten heeft de keuken erg snel te sluiten wordt mobiel betalen niets. Lijkt me een beetje rare wending in de conclusie.
Denk meer omdat de makers van dat soort applicaties kennelijk niet hebben nagedacht over hun applicatie waardoor het dus nog mogelijk is om nasluitingstijd van het restaurant/keuken nog te bestellen is.
Verder de manier van reageren van de restaurant houder en het ongemak dat beschreven wordt om een bestelling in de telefoon te plaatsen.
Ik denk dat ze met zo veel egstuntel beter kunnen doen dat je met je telefoon gewoon beld naar het erstaurant en telefonisch de bestelling doorgeeft... is toch echt vele malen eenvoudiger.
'k Vind het ook niet echt een plek om met je mobiel te betalen. Met je mobiel in een restaurant proberen de bediening te besturen is een vreemd iets...
Dit artikel klopt niet, het maximale bedrag dat je met MyOrder RaboSMSBetalen kan besteden per bestelling is namelijk 150euro! Een bestelling plaatsen zoals hier genoemd wordt van 176euro kan dus niet eens. Er verschijnt dan een bericht met Maximaal bestellen bedrag 150euro. Jammer dat dit soort berichten geplaatst worden. MyOrder is ook gekoppeld met het kassasysteem en vanuit daar kan de menukaart van de keuken uitgezet worden ivm met sluiten van de keuken. Mobiel bestellen en betalen werkt wel degelijk!