Twinkle | Digital Commerce

Een scala aan betaalmethoden: wat is de toekomst van iDeal?

2024-01-03
1000562
  • [visie]
  • 2:28

Het einde van de Nederlandse betaalmethode iDeal komt in zicht: het meerderheidsbelang van iDeal is sinds kort in handen van een Europees consortium dat een nieuwe Europese betaalmethode gaat ontwikkelen. De nieuwe betaalmethode, die ‘Wero’ zal heten, wordt gebouwd op de kennis die iDeal door de jaren heen heeft opgebouwd. Komt er een verschuiving in online betalen?

Tekst: Maarten Dalm

Na de lancering in 2004 werd iDEAL al snel de favoriete online betaalmethode van menig Nederlander. Waar in andere landen PayPal of creditcards bovenaan de favorietenlijst stonden, bleef iDEAL hier onverminderd populair. Maar die populariteit nam de laatste jaren wat af en de keuze valt steeds vaker op internationale betaalmethoden. Dat er nu dus gekeken wordt naar een Europese betaalmethode die kan wedijveren met PayPal, past goed bij deze verschuiving.

PayPal en creditcards steeds populairder

Uit onderzoek van Mollie bij 1.000 Nederlandse consumenten blijkt dat PayPal en creditcards aan een opmars bezig zijn. Daarmee treedt Nederland dus in de voetsporen van de ons omringende landen. Momenteel gebruikt negentien procent van de Nederlandse consumenten het liefst PayPal voor online betalingen. Vijftien procent kiest liever voor de creditcard. Die verschuiving is goed te verklaren, aangezien Nederlandse consumenten steeds vaker producten uit het buitenland bestellen. En ook bij bijvoorbeeld het boeken van tripjes naar het buitenland, is iDEAL vaak geen optie. Als we dan ook vragen naar de favoriete betaalmethode voor buitenlandse aankopen, komt PayPal als winnaar uit de bus (25%).

Een andere reden waarom steeds meer Nederlanders voor betaalmethoden zoals PayPal of creditcard kiezen, is omdat ze kopers een goede bescherming bieden. Zo maakt PayPal gebruik van aankoopbescherming, waarbij je recht hebt op terugbetaling van de aankoopprijs wanneer een product niet bezorgd wordt of niet aan de gegeven omschrijving voldoet. Bij creditcards is bijna alles wat je koopt automatisch verzekerd tegen beschadiging, diefstal of verlies. Of je de aankoop nu in de winkel doet of online. En in sommige gevallen geldt deze verzekering voor maar liefst een jaar. Een groot pluspunt dus voor deze methodes.

Bied verschillende betaalmethoden aan

Aangezien iDEAL een zware stempel gaat drukken op het nieuwe Wero, is het aannemelijk dat ze een groot deel van het marktaandeel gaan overnemen. Zeker als er voor de consument niet veel verandert, behalve dat het hopelijk de voordelen van een meer internationaal gefocuste betaalmethode heeft. Hoe het nieuwe Wero er ook uit gaat zien, feit blijft dat Nederlandse consumenten niet heel standvastig zijn als het op betaalmethoden aankomt. Ze bezitten vaak zowel een creditcard als een pinpas én PayPal. Per aankoop bepalen ze welke betaalmethode voor hen de beste keuze is. Voor retailers is het dus belangrijk om een scala aan betaalmethoden aan te bieden. Dat is dan ook de wens van de consument: maar liefst 92 procent vindt het belangrijk dat retailers de door hem of haar geprefereerde betaalmethode aanbieden wanneer ze online winkelen. Dus, retailers, waar wachten jullie nog op?

Maarten Dalm is Head of CSM, Benelux bij Mollie.