Met de recente live-gang van 28 nieuwe webwinkels in 14 landen, heeft Xerox een grootschalig e-commerce project afgerond. Het bedrijf, dat meer dan de helft van zijn Europese omzet online behaalt, werd daarbij geholpen door het Nederlandse Eperium.
Onno Cleypool, Europees e-business manager vanXerox,in een persbericht overhet project: 'We zijn ambitieus begonnen, door gelijktijdig in 14 landen live te willen gaan en overal zowel een B2B als B2C kanaal te realiseren. Gezien de complexiteit geven we hiermee aan dat een korte time-to-market zeer belangrijk voor ons is. Intershop bleek voor deze strategie het meest geschikte platform.'
Interne belangen
Eperium vervulde de rol vanstrategisch, ontwikkel- en implementatiepartner. Volgens commercieel directeur Ronald Vermeulen was hetzaak data, interfaces en externe partners uit de verschillende landen op elkaar af te stemmen.Ook het managen van de interne belangen bij Xerox vormde volgens hem een 'essentieel onderdeel' van het traject: 'Xerox heeft goed gezien dat bij een dergelijke uitrol grootschalig verandermanagement onmisbaar is. Hiermee legde Xerox de basis voor het interne draagvlak, waardoor wij met enthousiaste mensen mochten werken.'
Hakken in het zand
Dat het creren van dat draagvlak geen gemakkelijke opgave was, vertelde Cleypool kort geleden bij het seminar Best Practices in Online Retailing in Woerden.Hij legde uit hoe Xerox min of meer toevallig, op het verzoek van een klant, een begin maakte met online-verkoop. Tijdens de doorontwikkeling van het online-kanaal wierp de interne organisatie de grootste hindernissen op. Cleypool: De hakken gingen in het zand. Daar zijn we snoeihard tegenaan gelopen.
Meer over de ontwikkeling van e-business bij Xerox kunt uhierlezen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Xerox opent 28 webwinkels in 14 landen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.