Twinkle | Digital Commerce

Betalen voor de krant online?

2017-05-27
  • 1:51

The Wall Street Journal start met het innen van micropayments voor zijn online-content, meldt Reuters. Rupert Murdoch, de grote man van uitgeverij News Corp, wil vanaf volgend jaar geld gaan vragen voor al zijn krantensites. Uit onderzoek van Price Waterhouse Coopers blijkt dat Nederlanders maar weinig over hebben voor online-artikelen.

Mediamagnaat Murdoch kreeg nogal wat lachers op zijn hand toen hij sprak over het einde van de gratis (kwaliteits)nieuwsverziening op internet. Krantenuitgevers hebben te lijden onder een 'malfunctioning businessmodel', citeert The Guardian, en dus moet het anders.

Gratis
In de eerste volwassen jaren van het internet bleek echter dat lezers niet of nauwelijks bereid waren te betalen voor nieuws online. Uitgevers, die bij gebrek aan lezers ook adverteerders zagen wegblijven van hun site, besloten daarop en masse hun artikelen weer gratis ter beschikking te stellen.

Betaalde content
Uit recent onderzoek van Pricewaterhouse Coopers (PwC), Outlook for Newspaper Publishing in the Digital Age (pdf), komt naar voren dat er weldegelijk markt is voor betaalde content. Co-auteur Marieke van der Donk: 'Consumenten zien breaking news en algemeen nieuws als een commodity product. Deze 'nice-to-know'-informatie is gratis op internet, dus consumenten zien niet in waarom ze hier in de toekomst voor zouden betalen. Maar volgens ons rapport is er altijd een markt voor hoogwaardige online-content over specifieke onderwerpen. Consumenten blijken hiervoor wel bereid te betalen. Echter, vooralsnog verzuimen krantenuitgevers succesvolle strategieën te ontwikkelen om munt te slaan uit hun eigen intellectuele kapitaal.'

Vier dubbeltjes
De Nederlandse bereidheid om te betalen voor een online-krant ligt blijkens het PwC-rapport aanmerkelijk lager dan die in andere onderzochte landen. De prijs die de Nederlander wil betalen voor een digitale krant ligt in vergelijking met de huidige prijs voor een gedrukte krant op 38 procent. Wereldwijd is dit percentage 65 procent. Dus een Nederlander die een euro betaalt voor zijn gedrukte krant, heeft voor dezelfde informatie nog maar vier dubbeltjes over wanneer ze online wordt aangeboden.

Specifiek
Consumenten zijn nog het meest bereid te betalen voor financieel-, sport- en entertainmentnieuws en achtergrondinformatie online. Wereldwijd gezien is men bereid 97 procent van het geld dat ze normaal voor een papieren krant neerleggen, te betalen voor specifiek digitaal of online financieel nieuws. Voor online-sportnieuws ligt dit percentage op 77 procent.