Twinkle | Digital Commerce

ING-logo op iDeal kost webwinkeliers klanten

2017-05-26
170130
  • 1:38

Als eigenaar van de webwinkel Exclusivesecrets.nl en gebruiker van iDeal ontving ik medio februari bericht dat de Postbank en de ING samen verder gaan onder de naam ING. Mij werd medegedeeld dat het logo van de Postbank binnen iDeal zou worden vervangen door dat van ING. Op zich vond ik dit heldere en logische stappen die voortvloeien uit een fusieproces.

Door: gastblogger Marloes Leussink

In het bericht stond onder meer de volgende zin: 'Klanten die bankierden bij ING Bank konden voorheen niet betalen met iDeal. In de loop van 2009 verandert dit en kunnen zij wel gaan betalen met iDeal. Zij zullen hiervan op de hoogte gesteld worden.'

Dit lijkt bij een eerste lezing een positief bericht. IDeal komt immers beschikbaar voor een grote nieuwe groep klanten, te weten de bestaande ING-rekeninghouders. Vraag is alleen wanneer.

Stelt u zich voor: een 'oude' ING-klant wil nu een online-aankoop doen en hij ziet aan het ING-logo bij iDeal dat zijn vertrouwde bank voortaan participeert. Hij wordt daarmee op het verkeerde been gezet, want voorlopig kan hij nog niet afrekenen met de betaalnmethode, in tegenstelling tot de voormalige Postbank-klanten. Gevolg, de klant raakt in verwarring en haakt vervolgens af en de webwinkelier is in de meeste gevallen de klant kwijt.

Bestaande ING-klanten kunnen dus 'in de loop van 2009' gaan betalen met iDeal. Waarom heeft de bank binnen het gehele fusieproces iDeal niet direct, op het moment van de definitieve integratie van de Postbank in de ING, voor haar eigen ING-klanten beschikbaar gemaakt? Ontbrak in het fusieproces de tijd? Of is het beschikbaar maken van iDeal voor bestaande ING- klanten binnen het complexe fusietraject over het hoofd gezien en wordt nu met man en macht gewerkt om deze omissie te herstellen? Ik weet het antwoord niet, maar ik vind dat ING hier duidelijk een steek heeft laten vallen.

Marloes Leussink is eigenaar van webwinkel Exclusivesecrets.nl