Wehkamp.nl, Luisterrijk.nl en Eco-logisch.nl mochten bij de uitreiking van de Thuiswinkel Awards het podium bestijgen om een vakprijs in ontvangst te nemen. Hieronder leest u waarom de keus van de jury op deze webwinkels is gevallen.
Thuiswinkel Award 2009: Wehkamp.nl
De Thuiswinkel Award wordt uitgereikt aan de onderneming die in een jaar de meest opzienbarende prestatie heeft geleverd op het gebied van thuiswinkelen. Gegadigden waren Bol.com, Hema.nl, Selexyz.nl en Wehkamp.nl.
Uit het juryrapport:
'De jury heeft met name gekeken naar twee aspecten. Het eerste was het niveau van de inrichting van de thuiswinkel. Het is tenslotte een Thuiswinkel Award. Ten tweede is gekeken of er in 2008 sprake was van een bijzondere prestatie. De jury is van mening dat Wehkamp.nl een bijzondere prestatie heeft geleverd. Het bedrijf heeft een groot risico genomen door het primaire distributiekanaal zo drastisch te reorganiseren. Dat de klant dit waardeert, komt tot uiting in de groeicijfers. De manier waarop Wehkamp.nl partnerships inricht en activiteiten in het internet eco systeem ontplooit, laat zien dat Wehkamp.nl internet echt begrijpt. De jury denkt dat deze prijs recht doet aan de prestatie die de volledige organisatie heeft geleverd om dit mogelijk te maken.'
Innovatie Award 2009: Luisterrijk.nl
De vakprijs Innovatie Award wordt uitgereikt aan de onderneming die in een jaar tijd goede en interessante verbeteringsinitiatieven heeft ontplooid die het waard zijn om te belonen en te delen. Genomineerd waren IkSloopGoedkoop.nl, Hema.nl, Luisterrijk.nl en Rabobank.nl.
Uit het juryrapport:
'Hoe innoverend is de thuiswinkel? Dat is dé maatstaf om winnaar van de Innovatie Award te worden. Alle vier de genomineerden hebben zeker vernieuwende elementen gebracht, vindt de jury. Toch is er slechts één partij die erin is geslaagd op meerdere, uiteenlopende vlakken te innoveren. De winnaar van de Innovatie Award 2009 zorgt niet alleen voor vernieuwing in de keten en de branche waarin hij actief is, maar ook voor technologische innovatie door de consument een gebruikersvriendelijk alternatief te bieden voor Digital Right Management. Deze thuiswinkel verdient het predikaat innoverend. De winnaar van de Innovatie Award 2009 is: Luisterrijk.'
Starter Award 2009: Eco-logisch.nl
De Starter Award is een vakprijs voor de ondernemer die zich het afgelopen jaar op een spraakmakende, succesvolle, creatieve of innovatieve wijze manifesteerde. Iedere ondernemer die zijn bedrijfsactiviteiten in het b2c-segment startte na 1 januari 2007 kon meedingen naar de award. De vakjury beoordeelde de inzendingen op onderscheidend vermogen en kansrijkheid van het concept. Gegadigden: Cape-Comfort.nl, Eco-logisch.eu, Medicalmegastore.nl en Natuursteen-shop.nl.
Uit het juryrapport:
De jury is onder de indruk van het hoge niveau van de vier kandidaten voor de Starter Award 2009. De businessmodellen zijn kansrijk en de concepten laten zien dat er slim is nagedacht. De genomineerden ontlopen elkaar niet veel. En dat maakt het voor de jury moeilijk een definitieve winnaar aan te wijzen. Uiteindelijk is gekozen voor de webwinkel die qua usability nog niet optimaal is. Maar die wel op de meest creatieve en doordachte wijze gebruikmaakt van het internetkanaal in een multichannelbenadering. Bovendien speelt de winnaar goed in op de trends van duurzaamheid, milieu en online communities. De winnaar van de Starter Award 2009 is: eco-Logisch.'
De beoordelingsciteria van de vakjury vindt u hier. Een overzicht van de publiekswinnaars van de Thuiswinkel Awards 2009 vindt u hier.
In Twinkle nummer 4, die op 13 april verschijnt, vindt u reacties van winnaars en foto's van de gala-avond in Grand Hotel Huis ter Duin.
Foto: Paul Ridderhof
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Uit de rapporten van de vakjury
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.