De Thuiswinkel Awards varen vanaf 2017 onder een nieuwe vlag: Shopping Awards. De zestiende editie van de jaarlijkse prijsuitreiking vindt in zijn nieuwe jasje voor het eerst plaats in maart.
Brancheverenigingen ANVR, InRetail en Thuiswinkel.org hebben zich verenigd in de organisatie. Reden voor de nieuwe koers is de algemene trend van kanaalintegratie bij consumenten: online en offline shoppen worden steeds vaker gecombineerd. Omnichannel is dan ook de focus van de Shopping Awards.
Kanaalintegratie
‘We zien een maatschappelijke ontwikkeling waarbij integratie van kanalen, zowel in communicatie als in verkoop, verder doorzet,’ zegt Arjen Bonsing, overall voorzitter van de vakjury’s. ‘Het wordt voor consumenten steeds gewoner om in verschillende kanalen te kopen. De aanleiding voor de brancheorganisaties om de Thuiswinkel Awards te transformeren naar de Shopping Awards, was dan ook dat ze het niet meer bij de tijd vonden passen om uitsluitend naar e-commerce te kijken. Dat zie je ook aan de kant van de publieksprijzen: consumenten wegen in hun oordeel over een winkel zowel de fysieke als digitale ervaringen mee.’
Vakprijzen
De traditionele vakprijs voor ‘Beste webwinkel van Nederland’ is met de introductie van de Shopping Awards onderdeel geworden van de Excellence Awards. De komende editie worden als vakprijzen uitgereikt ‘beste starter’, ‘beste crossborder’ en de Game Changer-award.
Excellence Awards
Naast de bekende publieks- en vakprijzen worden in de komende editie ook branchegerichte Excellence Awards uitgereikt. Retailers kunnen een Excellence Award winnen in de productcategorieën Fashion & Lifestyle, Home & Living, Travel, Beste Webwinkel, Levensmiddelen & Persoonlijke Verzorging en Consumer Electronics. Op basis van het eigen vakmatige oordeel, ondersteund door onafhankelijk onderzoek, komt de jury tot de nominaties. ‘Om kans te maken op een Excellence Award moeten partijen hun aanmelding motiveren met een case beschrijving. Er moet echt een duidelijke stap gemaakt zijn in het afgelopen jaar. Wat zijn onderscheidende concepten, welke groei is doorgemaakt? De genomineerden komen tijdens de laatste jurysessie zelf ook presenteren.’
Game Changer-award
De Game Changer-award, die dit jaar voor de tweede keer wordt uitgereikt, is voor het bedrijf dat dit jaar initiatieven ontplooide die het landschap van de e-commerce in Nederland op hun grondvesten deden schudden. Voor de Game Changer-titel kan ook de jury nomineren met een wild card. Bonsing: ‘Het kan bijvoorbeeld gaan om verrassende retailconcepten of oplossingen waarvan dienstverleners profijt hebben.’
Juryproces
Bonsing brengt de komende tijd de definitieve jury tot stand. ‘De meeste juryleden van voorgaande edities zullen we terugzien, daarnaast halen we extra experts binnen voor de branchegerichte productcategorieën. Het omnichannel karakter van de Shopping Awards vraagt ook om bijdragen van nieuwe experts, bijvoorbeeld op het gebied van logistiek.’ De jury komt in een drietal stemrondes tot een afgewogen keuze. In de laatste ronde zullen zij de kanshebbers voor een Excellence Award op basis van hun case presentatie kritisch bevragen.
Voor webshops met omzetten tot vier miljoen euro zijn er de Shopping Awards XS op 9 maart 2017; op 23 maart volgen de XL-awards tijdens het jaarlijkse gala van de Shopping Awards in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.
Meer informatie is te vinden op Shoppingawards.nl. De inschrijfperiode voor de Shopping Awards loopt tot en met 16 januari 2017.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Thuiswinkel Awards worden Shopping Awards
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.