Twinkle | Digital Commerce

'Tijdbom onder Nederlands winkelbestand'

2017-05-27
169129
  • [nieuws]
  • 1:48

RND_LocatusDirecteur Gerard Zandbergen is geschokt over het aantal bezoekers in winkelstraten dat onderzoeksbureau Locatus afgelopen september en oktober registreerde.

Nog vóór de uitbraak van de economische crisis telde Locatus het aantal bezoekers in 140 populaire winkelstraten. Het vergeleek die met tellingen van twee tot drie jaar geleden en moest concluderen dat het aantal shoppers drastisch is afgenomen.

PC Hooftstraat
Op basis van de tellingen gaat directeur Gerard Zandbergen uit van een gemiddelde daling in Nederland van tegen de 10 procent. Voor Nederlands bekendste winkelstraat, de PC Hooftstraat, noteerde Locatus 32 procent minder bezoekers in vergelijking met drie jaar geleden. 'Er ligt een tijdbom onder het winkelbestand' zegt Zandbergen in dagblad Trouw. 'De tijd van het funshoppen is voorbij.'

Uit de gratie
Hoewel het zou kunnen dat funshoppen als hobby al vóór de crisis uit de gratie raakte, lijkt het waarschijnlijker dat de afname van het fysieke winkelbezoek het gevolg is van de toenemende populariteit van internet als koopkanaal. Zandbergen daarover: 'Nu nog hebben een paar branches daarmee te maken. Maar we kennen in dit land ruim driehonderd winkelbranches.'

Mode en speelgoed
De directeur verwacht dat de online-verkoop van mode en speelgoed de komende jaren een hoge vlucht zal nemen: 'Uiteindelijk maakt het ook niks uit of je nu Lego koopt via internet of in een gewone winkel.' Ook voor de vershandel ziet Zandbergen een veel groter omzetaandeel voor het internet weggelegd.

RND geschrokken
Pieter Walraven, secretaris van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) reageert in Trouw geschrokken op het verlies van klandizie in de meeste onderzochte winkelstraten. 'Wij hebben vooral landelijk en per branche een beeld. Dit is nieuw voor ons.'

Omdat ook de economische crisis de detailhandel niet onberoerd laat, pleit Walraven voor extra koopzondagen, die het kabinet juist aan banden probeert te leggen.

Naderend einde
De Raad Nederlandse detailhandel (RND) voorspelde vorige zomer het naderende einde voor 5.000 tot 10.000 van de ongeveer 110.000 winkels in Nederland. Opvallend is dat de raad de opkomst van het internet nauwelijks van invloed achtte op die ontwikkeling.

Winkelvastgoed
In zijn recent gepubliceerde Winkelmarktspecial 2009 noemt Jones Lang LaSalle de opkomst van internetwinkelen juist met afstand de meest invloedrijke ontwikkeling op het gebied van winkelvastgoed. Door de stijging van non-foodbestedingen online zal de behoefte aan fysieke winkelruimte in Nederlandse binnensteden in vijf jaar tijd met 7 tot 9 procent teruglopen, voorspelt het vastgoedadviesbureau.