Twinkle | Digital Commerce

'Groot online aandeel laat omzet fysieke kledingwinkels sneller groeien'

2019-08-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

Fysieke kledingketens met een online aandeel van meer dan 10 procent zagen de omzet vorig jaar hard toenemen. Toch is het niet altijd een goed idee om te investeren in online.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Werk aan de winkel in de kledingbranche’ van ABN Amro en onderzoeksbureau Locatus. Gemiddeld steeg de omzet van de winkels met een dergelijk online aandeel met 17,6 procent. Winkels die minder via het online kanaal verkopen zagen de omzet juist dalen, stellen de partijen. Fashionwinkels met een online aandeel van minder dan 5 procent zagen hun omzet met 5,4 procent afnemen. Een online aandeel dat tussen de 5 en 10 procent ligt, zorgde voor een omzetdaling van 4,9 procent.

Investeren in online?

Volgens de onderzoekers zijn de retailers omzet technisch geholpen door digitalisering. 15 procent van de verkopen in de kledingbranche werd vorig jaar namelijk uit het online kanaal gehaald. En ook voor komend jaar is de verwachting dat het aandeel alleen maar zal toenemen. Toch wordt het niet aangeraden voor de fysieke retailers om meer in het online kanaal te investeren. De omzet mag dan groeien, maar de toenemende online verkopen zullen de winstgevendheid geen goed doen, zo luidt de waarschuwing. ‘Het is niet eenvoudig om de omzet uit online bij te laten dragen aan de winst, onder meer vanwege de hoge retourkosten.’ Volgens het rapport is het vooral belangrijk dat het onlinekanaal bij het bedrijf past.

Volgens de cijfers groeide de kledingbranche vorig jaar met 2 procent. Meer dan de helft van de ondernemers zag hun omzet echter dalen. Volgens de onderzoekers zijn de retailers die het hardst groeien degene die in de grote drie steden van Nederland of hun randgemeenten zitten, ondernemers die op A-locaties in winkelgebieden zitten en ondernemers die online het meeste bereik en omzet genereren.