Twinkle | Digital Commerce

Slim inspelen op nieuwe features in Google

2017-05-26
170131
  • 2:17

Google is voordurend in beweging om de zoekresultaten verder te verbeteren. Veel verbeteringen met betrekking tot het algoritme zijn in eerste instantie niet zichtbaar voor de gebruiker.

Toch worden er ook in de weergave van zoekresultaten steeds (minimale) wijzigingen gemaakt. Hoewel dit allemaal nog op kleine schaal plaatsvindt, kan het toch de moeite waard zijn om nu al gebruik te gaan maken van deze nieuwe mogelijkheden. Zo kunt u met meerdere vermeldingen naar voren komen in de zoekresultaten, zodat de kans groter wordt dat de doelgroep op u klikt!

Een van de nieuwe Google zoekresultaten features is de extra informatie die wordt getoond wanneer het zoekresultaat een forum betreft. Door deze toevoeging krijgt de zoekmachinegebruiker een beter beeld van de achterliggende pagina. Zie onderstaand voorbeeld van een zoekresultaat na de zoekopdracht “ADSL installatie”. Er wordt netjes weergegeven dat dit resultaat leidt naar het nationaal computer forum, waar 2 berichten zijn gepost, waarbij de laatste komt uit 4 april 2004. Een uitstekende manier om specifieke forumberichten naar voren te laten komen!

Figuur 1: In de zoekresultaten van Google wordt in het geval van een forum extra informatie getoond.

Een andere Google innovatie is het meer herkenbaar en opvallend tonen van reviews. Dit kunnen bijvoorbeeld restaurant reviews zijn, maar is ook toepasbaar op specifieke producten met een reviewmogelijkheid. Ook hierbij wordt heldere informatie verschaft over de pagina: een waardering, het aantal reviews en een prijsrange. Zie onderstaand voorbeeld van een zoekresultaat wanneer er wordt gezocht naar een sushi-restaurant in Los Angeles.

Figuur 2: Google experimenteert nu met een regel extra informatie bij vergelijkingssites in de VS.

Op deze manier valt een (vergelijkings)website mét waarderingssterren ineens veel meer op in de zoekresultaten. Een hoge waardering kan net een potentiële klant over de streep trekken om deze pagina te bezoeken.

Maar hoe komen deze specifieke pagina’s nu in de zoekresultaten naar boven? Hiervoor heeft Google enkele Amerikaanse online bedrijven benaderd en aangemoedigd om gebruik te maken van het zogenaamde ‘microformat’ en ‘embedded rdf’ op hun webpagina’s. Maar wat is nu dat ‘microformat’? Een groep deskundigen dat het ‘semantische web’ een grote toekomst voorspelt heeft al enkele jaren terug het zogenaamde ‘microformat’ ontwikkeld. Hiermee geef je extra informatie mee aan je content waardoor de betekenis duidelijk wordt. Als je op je site “haren” hebt staan, gaat het dan om een kapper-gerelateerd woord of om de plaatsnaam?

Tot op heden wordt dit Microformat nog maar weinig toegepast, maar wellicht kan Google hier verandering in brengen door onder andere bovenstaande innovaties wereldwijd door te voeren. Dit zou weer veel nieuwe mogelijkheden bieden, want wie wil er nu niet opvallen in de lijst met zoekresultaten?!

Wat is uw mening over deze Google innovaties? Zou het in uw voordeel kunnen werken?

Bronnen: Google Operating System Blog, Microformats.org.

Met dank aan mijn Checkit collega Tom Smits (tom@checkit.nl).