Negen op de tien Nederlandse webshoppers zegt waarde te hechten aan een keurmerk voor webshops. Thuiswinkel Waarborg is het bekendst en wordt door consumenten het meest betrouwbaar genoemd.
Dat blijkt uit onderzoek van Vergelijk.nl in opdracht van Check, het papieren magazine dat de prijsvergelijker samen met Independer, Zoover en Het besteproduct.nl op de markt brengt.
In totaal werden zeven keurmerken beoordeeld, waarvan er drie pas sinds dit jaar bestaan: DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk. Vier andere keurmerken, mkbOK, Qshops, Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk, gaan al langer mee.
Geen idee
Vergelijk.nl, dat zelf ook onderzoek deed naar de handel en wandel van de keurmerken, concludeert dat een woud van waarborgen is ontstaan. CEO Ben Kerkhof: 'Niet alle keurmerken zijn even betrouwbaar. Sterker nog, er zijn momenteel zoveel keurmerken dat consumenten door de bomen het bos niet meer ziet. Ze hebben behoefte aan keurmerken, vertrouwen die ook, maar ze snappen het niet. Ze hebben geen idee waarvoor het staat.'
Derde partij
Het grote nadeel van de huidige situatie is volgens Vergelijk.nl dat er geen effectief toezicht op keurmerken bestaat door een derde partij, iets wat Paolo Balboni ook al aan de kaak stelde in het proefschrift waarop hij onlangs promoveerde.
Rangorde
Op basis van de antwoorden van 1.425 respondenten en eigen onderzoek naar onder meer algemene voorwaarden en uittreksels van de kamer van Koophandel heeft Vergelijk.nl de zeven keurmerken gerangschikt. Het Webshop Keurmerk scoort het best, gevolgd door Thuiswinkel Waarborg. Dat komt volgens Kerkhof doordat het eerste vignet door een vereniging en het tweede door een, onafhankelijker geachte, stichting wordt uitgegeven.
'Beetje vreemd'
De keurmerken mkbOK en Qshops scoren respectievelijk een derde en vierde plaats, waarbij kerkhof aantekend dat Qshops een bv is: 'Op zijn minst toch een beetje vreemd.' De vijfde tot en met zevende stek worden gevuld door MKB Keurmerk, Thuiswinkel Keurmerk en Digikeur, die zichzelf volgens Kerkhof nog moeten bewijzen.
Het wordt tijd voor een Keurmerk voor keurmerken.
beste reactie die ik tot op heden heb gelezen!
Zie: http://www.consuwijzer.nl
Of directop: http://www.consuwijzer.nl/Keurmerken/Keurmerken_op_ConsuWijzer
Je hebt keurmerken en keurmerken. Sommige pretenderen heel veel maar er vindt geen controle plaats (laat staan boete). Andere keurmerken zoals McAfee SECURE controleren daadwerkelijk dagelijks de beveiliging van de web-infrastructuur. En als de site niet veilig is, verdwijnt het logo. Daar kunnen veel keurmerken nog eens een voorbeeld aan nemen! Zie bijvoorbeeld: http://www.mcafeesecure.nl.
Maar ik heb geen logo, nooit gehad ook. Betekent dit dat mijn klanten nu moeten denken 'He, geen McAfee logo', zal wel onveilig zijn? Beter zou het zijn om een groen en een rood Mc-Afee logo te hebben, want GEEN logo komt op mij wat vreemd over.
Wij zijn lid geweest van het keurmerk MKBoke.nl. Toen wij een conflict kregen met een onredelijke klant dachten wij dat we sterk stonden toen de zaak voor de rechter kwam. Echter werden onze algemene verkoopvoorwaarden verworpen door de rechter omdat er nietige artikelen in stonden. MKBoke had ze dus onterecht goedgekeurd. Uit mijn eigen steekproef blijkt dat bijna alle leden van MKBoke fouten in de algemene voorwaarden hebben staan en dus het risico lopen dat de voorwaarden verworpen worden in een conflict.
Nu zijn wij lid van http://www.thuiswinkelkeurmerk.org. Ik kan als student rechten beamen dat zijn wel verstand van de juiste regelgeving hebben!
Tip is dus! Stap onmiddellijk over! Het is nog goedkoper ook!!
Groeten,
Annelies Groningen
Beste Annelies,
Het zou u wel sieren als u ook aangaf om welke webwinkel het gaat. Dan is zowel door onze collega's van MKBOK als door de bezoeker een waarde oordeel te geven.
Zelf vinden wij de wildgroei aan keurmerk ook jammer, het zou goed zijn wanneer keurmerken echt op meerwaarde beoordeeld worden. Tot op heden zijn de meeste keurmerken allemaal kopieën van elkaar en staat het verkopen voorop, niet de consument. Onderliggende probleem is dan ook de manier waarop de keurmerken gefinancierd worden, namelijk door de webwinkelier. Dat zorgt voor een scheve verhouding tussen consument, webwinkel en keurmerk.
Inmiddels 4 jaar verder is er helaas niet veel veranderd. Wij hopen in ieder geval onze bijdrage te leveren waar mogelijk.
<h1>tja</h1>