Twinkle | Digital Commerce

Term ‘thuiswinkel’ niet exclusief voor Thuiswinkel.org

2017-05-27
831417
  • 1:54

Nederlandse webwinkelkeurmerken mogen het woordelement ‘thuiswinkel’ in hun naamvoering (blijven) gebruiken, volgt uit een beslissing van het Gerechtshof in Den Haag. Thuiswinkel.org heeft geen claim kunnen leggen op de beschrijvende term.
 
Thuiswinkel.org is al sinds de start van Thuiswinkel Keurmerk, begin 2009, niet blij met de naam van de concurrent. Volgens de belangenvereniging zou die tot verwarring leiden bij webshoppers.
 
Totaalindruk relevant
Thuiswinkel.org tekende daarom in april 2009 bezwaar aan tegen de inschrijving van het merk van QualityMark bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Het Bureau achtte de klacht (uiteindelijk pas) eind vorig jaar ongegrond; om te boordelen of er sprake is van mogelijke verwarring bij consumenten, zijn niet slechts de woordelementen, maar is de totaalindruk relevant volgens het Bureau: ‘Aangezien de beeldmerken verschillend zijn, is geen sprake van overeenstemming qua totaalindruk. Bij gebreke van overeenstemming is er ook geen gevaar voor verwarring.’

Geen reëel verwarringsgevaar
Het hof ging vorige week grotendeels mee in de analyse van het Benelux-Bureau: de totaalindrukken van beide keurmerken verschillende voldoende van elkaar, waardoor er geen sprake is van reëel verwarringgevaar bij gemiddeld geïnformeerde consumenten. Bovendien zijn de woordelementen ‘thuiswinkel’,  ‘waarborg’ en ‘keurmerk’ beschrijvend volgens het hof (arrest in pdf).

Beschrijvend
Thuiswinkel.org had betoogd dat het element 'thuiswinkel' niet beschrijvend was, omdat winkelen op afstand zich niet louter thuis afspeelt. Die vlieger gaat volgens het hof niet op: ‘Beslissend voor beantwoording van de vraag of een merk of teken beschrijvend is, is immers of het kan dienen als beschrijving van de geclaimde diensten of de keurmerken daarvan.’ Thuiswinkel.org heeft het hof verder onvoldoende aannemelijk gemaakt dat webshoppers ‘thuiswinkel’ (zonder .org) als zelfstandig merk opvatten.

Marktonderzoek
Saillant is dat het hof in zijn overweging wijst op een marktonderzoek dat Thuiswinkel.org zelf heeft laten uitvoeren. De belangenvereniging diende de enquête over webwinkelkeurmerken nota bene als bewijsstuk in. Uit het onderzoek bleek dat de spontane bekendheid van het Thuiswinkel Waarborg relatief klein is, terwijl de geholpen bekendheid juist groot is. ‘Het logo heeft een grote invloed op de bekendheid’, concludeerde Thuiswinkel.org vorig jaar zelf. Dat argument gebruikt het hof nu om de claim van Thuiswinkel.org ongegrond te verklaren. Bovendien, zo stelt het hof, heeft Thuiswinkel.org de term ‘thuiswinkel’ in de enquête zelf ook beschrijvend gebruikt.

Het hof heeft Thuiswinkel.org veroordeeld tot betaling van de kosten van het beroep.