Twinkle | Digital Commerce

‘Ergernissen onder online-consumenten toegenomen’

2017-11-11
180101

De kwaliteit van webshops gaat achteruit, aldus 600 ICT-managers en -directeuren. Dit blijkt uit de ICT Barometer die onlangs is uitgevoerd door Ernst & Young. Toch verwacht 52 procent van de hen volgend jaar meer te gaan kopen via het web.

Ernst & Young brengt elk jaar vraagstukken en dilemma’s wat betreft gebruik en de inzet van ICT in Nederland in kaart door middel van de ICT Barometer. Het onderzoek van dit jaar, dat in april heeft plaatsgevonden, toont aan dat het aantal ergernissen onder de ondervraagden fors is toegenomen. Ook ging er vaker iets mis bij het webwinkelen.

Ergernissen
De grootste ergernis is de hoge verzendkosten (67 procent). Een slechte website (45 procent) en het tijdstip waarop producten worden afgeleverd (39 procent) staan op positie twee en drie. Daarna volgen het niet op voorraad hebben van het gewenste product (36 procent) en het niet tijdig leveren van de bestelling (33 procent).



Fout bij levering
Bij ruim de helft van de online-aankopen (53 procent) gaat er 'wel eens' iets mis. Vorig jaar stond dit percentage nog op 40 procent. In de meeste gevallen (35 procent) gaat het om een fout bij de levering.



Online-koopbereidheid
Van de ondervraagden koopt 13 procent wekelijks online, 49 procent maandelijks en 24 procent doet eens per kwartaal een bestelling via het web. Deze percentages zijn zo goed als gelijk gebleven aan vorig jaar, waaruit valt te suggereren dat de gemiddelde online-koopbereidheid stabiel is gebleven. Het merendeel van de ondervraagden (52 procent) verwacht echter volgend jaar vaker online een aankoop te gaan doen.





Keurmerken
68 procent van de respondenten hecht waarde aan keurmerken voor webshops. Maar 58 procent zegt wel door de vele kwaliteitsmerken het overzicht van keurmerken kwijt te zijn. De keurmerken die het meest bekend zijn onder de online-consument zijn Thuiswinkel Waarborg en Thuiswinkel Keurmerk, die allebei een bekendheid scoren van 54 procent.





Overige resultaten
Andere uitkomsten uit het onderzoek zijn:

  • Internet wordt met name gebruikt voor het maken van reserveringen, het boeken van reizen of voor de aanschaf van digitale producten of home entertainment. Deze productcategorieën hebben in vergelijking met vorig jaar flink aan populariteit gewonnen.
  • Acht op de tien ondervraagden bekijkt een product eerst weleens in een fysieke winkel om het vervolgens online aan te schaffen.
  • De top vijf producten waarvan de ICT-magers en -directeuren zeggen deze nooit online aan te schaffen zijn: huis (67 procent), hypotheek (56 procent), auto (55 procent), medicijnen (55 procent) en meubelen (35 procent).

Bron: Ict-barometer.nl