Twinkle | Digital Commerce

Renault gaat zelf verkopen online

2017-11-08
  • 1:18

Op de actiesite Claimjeclio.nl biedt Renault vanaf morgenavond Clio's aan tegen een korting van zo'n 30 procent. Webshoppers kunnen één van de vijftig auto's claimen door een aanbetaling te doen.

Dat meldt Z24 in een bericht met de kop: 'We willen niet de Dell onder de autofabrikanten worden.'

Dealers
Boudewijn Blok, Product Manager bij Renault, ontkent daarin dat de autofabrikant de tussenhandel uitschakelt door auto's aan te bieden op Claimjeclio.nl. Want nadat een geïnteresseerde een auto geclaimd heeft, dient hij één van de deelnemende dealers te selecteren, bij wie de koop vervolgens kan worden afgerond.

Bij de dealerbedrijven is het ook mogelijk een proefrit te maken. Na aankoop kunnen alleen nog kleinere accessoires worden toegevoegd, die niet in de fabriek worden gemaakt.

Nieuwe doelgroep
Met de actie mikt Renault op een nieuwe doelgroep van vooral jonge automobilisten en mensen die op internet zoeken naar een tweedehands model. Blok: 'Via onze website kunnen zij een nieuwe auto kopen voor de prijs van een tweedehandsje.'

Kannibalisatie minimaal
Volgens Blok is voor de Clio gekozen omdat de verkoop van dat type auto de afgelopen maanden achterbleef:  'De kannibalisatie op de reguliere verkopen zal zodoende minimaal zijn. De deelnemende dealers verkopen door de actie dus extra auto's en bovendien levert het ze nog publiciteit op ook."

Meer verkoop online
Het is niet ondenkbaar dat Renault meer auto's online zal gaan verkopen. Blok: 'We gaan na afloop eerst deze actie evalueren. Daarna zien we wel verder. We zijn in ieder geval niet van plan om ons gehele gamma online te gaan verkopen. Verder sluit ik niets uit.'