Op de actiesite Claimjeclio.nl biedt Renault vanaf morgenavond Clio's aan tegen een korting van zo'n 30 procent. Webshoppers kunnen één van de vijftig auto's claimen door een aanbetaling te doen.
Dat meldt Z24 in een bericht met de kop: 'We willen niet de Dell onder de autofabrikanten worden.'
Dealers
Boudewijn Blok, Product Manager bij Renault, ontkent daarin dat de autofabrikant de tussenhandel uitschakelt door auto's aan te bieden op Claimjeclio.nl. Want nadat een geïnteresseerde een auto geclaimd heeft, dient hij één van de deelnemende dealers te selecteren, bij wie de koop vervolgens kan worden afgerond.
Bij de dealerbedrijven is het ook mogelijk een proefrit te maken. Na aankoop kunnen alleen nog kleinere accessoires worden toegevoegd, die niet in de fabriek worden gemaakt.
Nieuwe doelgroep
Met de actie mikt Renault op een nieuwe doelgroep van vooral jonge automobilisten en mensen die op internet zoeken naar een tweedehands model. Blok: 'Via onze website kunnen zij een nieuwe auto kopen voor de prijs van een tweedehandsje.'
Kannibalisatie minimaal
Volgens Blok is voor de Clio gekozen omdat de verkoop van dat type auto de afgelopen maanden achterbleef: 'De kannibalisatie op de reguliere verkopen zal zodoende minimaal zijn. De deelnemende dealers verkopen door de actie dus extra auto's en bovendien levert het ze nog publiciteit op ook."
Meer verkoop online
Het is niet ondenkbaar dat Renault meer auto's online zal gaan verkopen. Blok: 'We gaan na afloop eerst deze actie evalueren. Daarna zien we wel verder. We zijn in ieder geval niet van plan om ons gehele gamma online te gaan verkopen. Verder sluit ik niets uit.'
Opmerkelijke stap van Renault! Als je in de markt bent voor dit type auto is dit wel een hele gemakkelijke manier om 30 procent korting te krijgen. Dat praat je er bij de dealer normaal niet vanaf.
Uiteraard kun je de proefrit voor je aankoop beslissing gewoon bij de dealer doen. Lijkt me dat dealers hier niet al te blij mee zullen zijn..
Persoonlijk vind ik dit een fantastische actie van importeur Renault Nederland.
U moet zich voorstellen, er zit daar een heel kantoor vol met mensen die weinig kunnen bedenken ten aanzien van verkoop en toch het idee hebben dat zij de macht zelve zijn. Immers zij zijn degene die beslist over het (marketing)beleid en de verkoopprijzen van de auto's voor dealers van de de Renault in Nederland.
Ze zullen vast gedacht hebben... De fabrieken gaan in Frankrijk toch een weekje dicht door omstandigheden, laten we een geintje uithalen. Laten we iets bedenken. Chevrolet heeft dat al gedaan met de Agila, dat kunnen wij ook.
We bieden 50 zwarte Renault Clio's aan, voor een prijs die geen enkele dealer ze kan leveren. Alleen 4 dealerbedrijven die altijd in het gareel lopen bij ons krijgen de kans om ze ook echt te mogen leveren. Aan al die andere dealerbedrijven hebben wij geen boodschap, zo voor de Kerst. Die zoeken het maar uit.
Boudewijn Blok de strateeg achter dit verhaal: Product Manager bij Renault, ontkent daarin dat de autofabrikant de tussenhandel uitschakelt door autoâ��s aan te bieden op Claimjeclio.nl. Want nadat een geïnteresseerde een auto geclaimd heeft, dient hij één van de deelnemende dealers te selecteren, bij wie de koop vervolgens kan worden afgerond.
Dus één van de VIER dealerbedrijven!!!
Inderdaad, de rest van uw dealerbedrijven kannibaliseert u. De rest heeft het nakijken.
Blok: �Via onze website kunnen zij een nieuwe auto kopen voor de prijs van een tweedehandsje.�
Waar heb ik dit vaker gehoord?
Meneer Blok: "U heeft slechts een taak als importeur, dat is uw dealers faciliteren en de verkoop te stimuleren voor de dealersbedrijven. En uiteraard publicitair voor Renault zorgdragen dat uw producten zorgvuldig uitgedragen worden op welke wijze dan ook." Dat is het strategische marketingbeleid dat u past.
Voor de rest, uw website ziet er slecht uit. Zit geen echt gevoel bij, geen echt autogevoel. Beetje zwart in deze donkere tijden, desondanks dat geel. Kent u de doelgroep? Of heeft u er een idee van, daar in dat sombere Schiphol Oost.
Je bent echt een onbenul. Die Agila actie was van Opel. Heb je wel verstand van auto's?