Thuiswinkel Waarborg wordt het vaakst spontaan genoemd als keurmerk voor webwinkels. Toch komt maar één op de elf Nederlanders spontaan met de naam op de proppen. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Thuiswinkel.org, dat het keurmerk verstrekt.
Behalve het Thuiswinkel Waarborg (9 procent) worden ook de antwoorden ‘Thuiswinkel Keurmerk’ (5 procent), ‘Waarborg’ (5 procent), ‘Thuiswinkel’ (4 procent) en ‘Keurmerk Thuiswinkelen’ (3 procent) meer dan eens spontaan gegeven bij de vraag naar een keurmerk. ‘De keurmerken QShops, mkbOK of Webshop Keurmerk worden niet genoemd’, rapporteert TNS Nipo na een enquête onder driehonderd Nederlanders aan concurrent Thuiswinkel.org.
Geen concrete naam
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de respondenten weet dat er een keurmerk is voor winkelen op afstand, maar zelfs van deze groep weet de meerderheid (60 procent) geen concrete naam te noemen aan TNS Nipo. Bij de antwoorden die wel worden gegeven zit een aantal niet bestaande keurmerken voor webwinkels (zie hierboven).
Geholpen naamsbekendheid
Thuiswinkel.org stelt tevreden vast dat de geholpen naamsbekendheid is gegroeid, van 41 procent vorig jaar tot 55 procent dit jaar, en dat de geholpen bekendheid met het logo erbij is toegenomen van 83 naar 84 procent. Uit het onderzoek van TNS Nipo komt naar voren dat één op de drie Nederlanders (32 procent) zou afzien van een aankoop als ze het Thuiswinkel Waarborg niet vinden bij een webwinkel. Frappant misschien: een deel van deze mensen weet het keurmerk dus niet spontaan bij naam te noemen.
U kunt de bevindingen van TNS Nipo downloaden via deze link
Denk dat de oorzaak ligt bij de keurmerken zelf, meestal hebben ze geen enkele meerwaarde.
Shoppers krijgen geen oplossingen van de keurmerken bij problemen en is ook niet zo vreemd. Het enige wat ze een beetje kunnen proberen is het logo van de betreffende webshop te halen.
Webwinkels met een (niet gratis) keurmerk gooien in mijn ogen alleen maar zinloos met geld naar meestal niet al te zuivere organisaties die logo'tjes verkopen.
Een onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Thuiswinkel.org.
En heel vreemd, Thuiswinkel.org komt als bekendste uit de bus.
Slechts 300 mensen zijn ondervraagd. Dat is echt heel weinig.
Webshop Keurmerk is al tijdenlang het grootste keurmerk en die wordt niet genoemd.
En o ja, wie was volgens sidn.nl ook weer eigenaar van de domeinnaam twinklemagazine.nl .....? O ja....thuiswinkel.org
Mooi onderzoek. Lekker onafhankelijk. Jammer dat het NIPO zich hier voor leent.
TuurlIjk een gerenomeerd bedrijf als TNS NIPO laat zich voor t karretje van thuiswinkel spannen. Get real!
Helemaal eens met Frits. Deze discussie doet me weer erg denken aan een discussie van een 2-tal jaar geleden:
http://twinklemagazine.nl/nieuws/2009/05/Thuiswinkel_Waarborg_steeds_bekender/
Als webshophouder kan ik maar één ding zeggen (schrijven). De huidige keurmerken hebben géén enkele meerwaarde!! Welk keurmerk men ook neemt, het is één gigantische grote luchtbel. Puur eigen gewin. Het ene keurmerk is iets duurder dan de ander. Vwb. kosten stijgt Thuiswinkel.org boven een ieder uit. Er is maar één partij welke men tracht op het verkeerde been te zetten en dat is helaas de consument.
Helaas zal dit magazine in mijn beleving nooit een écht objectief oordeel over Thuiswinkel.org kunnen vellen.
Frits (de andere). Heb je ook met een A/B test gekeken of het keurmerk conversieverhogend werkt? Als je zo stellig bent neem ik aan van wel?
Bovendien, en dat geldt ook voor anderen, heb ik het idee dat mensen hier iets pas objectief vinden als het negatief is voor Thuiswinkel.org?
Ik vind de resultaten van het onderzoek (waarin ik TNS NIPO overigens volledig vertrouw) helemaal niet zo superpositief. Maar bar weinig mensen noemen spontaan het Thuiswinkel Waarborg.
Dat andere keurmerken niet worden genoemd is ook niet zo raar als je erover nadenkt, Thuiswinkel.org stopt volgens mij heel wat meer tijd/geld in het vergroten van hun naamsbekendheid, dan mag het ook wel iets opleveren :)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen nog uberhaupt naar keurmerken kijken! Persoonlijk vind ik het erg achterhaald...
Zou je echt meerwaarde bieden d.m.v. tips aan de shophouder inzake SEO en logistiek e.d. dan is het het geld best waard imho.
Maar i.d.d. zoals nu is het alleen het binnenhalen van "monthly fee's", en een aangesmeerd veiligheidsgevoel voor de winkelende consument.
Welk keurmerk springt er in het gat?
Nederland loopt achter, kijk eens naar http://www.trustedshops.nl. Ze komen begin 2012 naar Nederland. Zij bieden kopersbescherming, soort verzekering in de checkout waarvoor de klant een paar euro betaald. Verder hebben ze een klantbeoordeeltool zoals kiyoh of eKomi. Een keurmerk met meerwaarde dus.
Wij, http://www.senequier.nl, hebben het logo van Webshop Keurmerk ook één jaar op onze home pagina vermeld gehad. Nu we sinds januari jl. het abonnement hebben opgezegd, merken we niet dat het met de verkoop minder gaat. Onze mening is dat het Webshop Keurmerk geen enkele meerwaarde toevoegd voor onze webwinkel. We hebben het keurmerk ervaren als "zakkenvullerij", ook gezien de vele marketingmailtjes van het keurmerk om advertorials te plaatsen in tv-gidsen e.d. om meer bekendheid te geven aan het Webshop Keurmerk. Wat wij héél belangrijk vinden is onze (toekomstige) klanten duidelijke informatie vooraf te verstrekken op de website. Wie ben je, wat zijn de verzendkosten, wat is de levertijd, waar zijn we op een fysiek adres te vinden. Kortom duidelijke informatie verstrekken over je bedrijfsgegevens draagt er zeker toe bij dat een klant een beter gevoel heeft bij je webwinkel voordat hij de bestelling bij je plaatst. Doen wat je zegt, zeggen wat je doet!
Het is al een erg oud nieuws item, maar toch zou ik nog graag even reageren.
Of een consument een naam van een keurmerk op kan zeggen, zegt natuurlijk wat over de bekendheid, maar niet over de werking van het keurmerk.
Veel reacties van mensen vinden namelijk onderbewust plaats. Je ontmoet iemand en hebt daarbij een bepaalde eerste indruk, waar die eerste indruk op is gebasseerd kun je wellicht achteraf ontleden, maar het gaat om het geheel.
Zo is het ook met webwinkels. Een bezoeker heeft een eerste indruk en vertrouwt een webwinkel wel (voldoende) of niet. Daarbij spelen veel onderdelen een rol. Denk aan uitstraling, beschikbare gegevens, producten en ook een keurmerk. Bezoekers zullen wellicht niet bewust het keurmerk aanwijzen als reden om de webwinkel te vertrouwen, maar uit A/B tests blijkt elke keer dat bij een goede plaatsing conversie verhoging volgt. Kortom, mensen worden wel degelijk beinvloed.
Daarbij hanteren wij bij WebwinkelKeur net als trustedshops ook klantbeoordelingen. Zo kunnen wij naast juridisch de webwinkel ook screenen op klantenservice.
Dit alles staat natuurlijk los van de kwaliteit van het keurmerk zelf, want deze is minstens zo belangrijk. Door slechte keurmerken is hierdoor de reputatie van keurmerken de laatste tijd nogal beschadigd en dat is jammer. Een goed keurmerk is namelijk zeker zijn geld waard.