Dankzij de uitbreiding van het aanbod en een nieuwe look and feel is de omzet van Free Record Shop meer dan verdubbeld. 'Geef ons nog twee, drie jaar en dan zijn we Bol.com voorbij', aldus oprichter Hans Breukhoven in een reactie aan Twinkle.
Freerecordshop.nl realiseerde in het boekjaar tot 30 september een omzetgroei van meer dan 100 procent. Om welk percentage het precies gaat wil Breukhoven niet zeggen. Ook weigert hij 'uit concurrentieoverwegingen' bedragen te noemen. In de Twinkle100, waarin de omzet over 2007 als criterium geldt, bezet Free Record Shop de 68e plaats met een geschatte omzet van 6,5 miljoen euro.
300 producten
Volgens Breukhoven plukt Freerecordshop.nl de vruchten van de forse assortimentsuitbreiding van het afgelopen jaar, waarin de long tail-theorie in praktijk werd gebracht. Het aanbod op de site werd verruimd van 15.000 tot 300.000 artikelen, die ook in alle fysieke vestigingen van de keten zijn te bestellen.
Beleving
Ook het design van de webwinkel, die nu meer omzet dan de best verkopende fysieke winkel van de keten, ging dit jaar op de schop. Breukhoven: 'Wij zijn de enige webshop die voor een totaal andere look and feel heeft gekozen. Een zwart ontwerp waarbij het product je tegemoet springt. Bij ons staat entertainmentbeleving centraal.' Die beleving wordt volgens Breukhoven versterkt door evenementen op de site, zoals live signeersessies, meet-and-greets en persoonlijke videoboodschappen van bekende artiesten.
Strijd
Volgens Breukhoven is de site na een bouwproces van twee jaar klaar om de concurrentiestrijd aan te kunnen gaan met Bol.com op het gebied van home- & media-entertainment: 'Die strijd zullen we winnen ook. Maar we hebben nog wel een paar jaar nodig om de online naamsbekendheid van Bol.com te benaderen.'
Boeken
Op boeken zal Freerecordshop.nl, hoewel het alle titels van het Centraal Boekhuis aanbiedt, niet wedijveren met Bol.com. Breukhoven: 'We zeggen hier wel eens dat Bol.com is gebaseerd op lettertjes en wij op beeld en geluid. We verkopen wel boeken, maar dat kunnen we gewoon niet zo goed.'
Crosschannel
Het crosschannel-beleid van Free Record Shop begint vorm te krijgen. Online bestellingen kunnen ofwel aan huis worden bezorgd, ofwel gratis worden afgehaald bij een van de fysieke vestigingen van de keten. Zoals hierboven reeds gemeld hebben klanten ook in de winkel de mogelijkheid alle producten van de keten te bestellen. Daarvoor moeten ze zich wel melden bij een winkelmedewerker, die vervolgens achter de balie de online bestelling doorvoert. 'Zuilen blijken tot op heden niet succesvol te zijn in winkelomgevingen', verklaart Breukhoven. ' Bovendien zijn ze doorgaans niet hufterproof.'
Bezorgen aan huis
Een ander punt dat voor verbetering vatbaar is, is de onmogelijkheid om producten die in de winkel online worden besteld, thuis te laten afleveren. Breukhoven daarover: 'Ik heb nog nooit van een winkelier begrepen dat die mogelijkheid node wordt gemist. De winkelklant komt gewoon graag nog een keer bij ons over de vloer om zijn producct af te halen.'
Free Record Shop verwacht zijn online omzet ook in het lopende boekjaar te kunnen verdubbelen. Breukhoven belooft over een jaar wel met omzetcijfers naar buiten te zullen komen.
" Geef ons nog twee, drie jaar en dan zijn we Bol.com voorbij" En toen werd hij wakker door de wekker, het was een droom!
Ik sluit mij helemaal bij Melvin aan!
Die Breukhoven heeft het een beetje hoog in zijn Bol.
Grappig.. Over 2 a 3 jaar bestaat FRS niet meer. Dat heet de boot gemist!
pfff.. ik gun het hem van harte, maar sorry hoor... Heb je al eens gerpobeerd iets te vinden op de site middels de 'aanwezige' navigatie.
"Wij zijn de enige webshop die voor een totaal andere look and feel heeft gekozen". Niet alleen dat, ook de manier van navigeren. slim bedacht.
probeer eens heel snel een overzicht van alle thriller films te vinden
Breukhoven: 'Ik heb nog nooit van een winkelier begrepen dat de mogelijkheid om thuis te laten afleveren node wordt gemist. De winkelklant komt gewoon graag nog een keer bij ons over de vloer om zijn product af te halen.' Inderdaad. Goed gezien, Breukhoven. Klanten zijn dol op parkeren, op gesjouw met dozen, en nog een terug voor een stekkertje. Ik vraag ook altijd om het apart in te pakken, zodat ik vaker heen en weer mag rijden. Ik kom zo graag nog een keer bij jullie over de vloer, je hebt geen idee.
Een usabilitytest is wel op zn plaats. Wat een onoverzichtelijk zooitje met de meest nutteloze zoekmogelijkheden die er zijn, veels te druk en gebruik van zwart maakt het er niet vriendelijker op.
@Bob Het vinden van Thriller films? Ik heb de opdracht opgenomen en ben gaan kijken :)
op de homepage klik ik het menu item movies aan en vervolgens movies homepage. Daarna kies ik in de navigatie rechts op genre om tot mijn verbazing de hoofdcategorieën films, games etc te zien. (ik had toch al voor movies gekozen?) Ik kies voor films en krijg een zooi aan films waar ik niet direct kan selecteren anders dan op alfabet, populariteit of prijs.
Toch nog eens op "genre" klikken. Hej nu staan de genres er wél en kan ik gewoon thrillers kiezen. 1766 resultaten maarliefst, die ik gemakkelijk kan doorzoeken.
Als ik daarna specifieker zoek door de zoekbox te gebruiken zie ik dat dat yource selector ding mijn eerdere instellingen heeft bewaard waardoor het zoeken nog sneller gaat. Dat vind ik wel handig eigenlijk.
En je kunt niet zeggen dat er geen aanbod is :)
Nah ik kon binnen zeer korte tijd mijn game vinden en bestellen dus dat zoeken viel reuze mee. Ik denk dat het succes van deze shop ook staat of valt met het bijwerken van de content, zoals trailers en (in geval van games) platformbeschikbaarheid. Een paar screenshots van games zou ik bijzonder op prijs stellen, een trailer is toch altijd "opgepoetst".
Dit kan nog leuk worden, we bereiden ons als consument voor op de moeder aller prijzenslagen. Zowel Bol, als Breukhoven, als Impact Retail beweren de grootste te zijn of te worden âÂ?¦ Zie http://www.mkbnet.nl:80/MKB_Nieuws/80.56768 : âÂ?Â?De directeur stelt dat Impact Retail in Nederland de marktleider is op het gebied van online consumentenelektronica. Circa 10% van de omzet wordt gerealiseerd via online verkoop.âÂ?Â