Het afketsen van de deal met Dexcom, dat een meerderheidsbelang in Coolblue zou krijgen, heeft geen gevolgen voor het click- en brickbeleid van Coolblue. 'In 2009 zullen we in het voorgenomen tempo eigen fysieke winkels openen', aldus directeur Pieter Zwart.
Vorig week maakten Coolblue en Dexcom, eigenaar van onder meer Dixons en t for telecom, bekend dat de voorgenomen overeenkomst tussen beide bedrijven niet zal worden gesloten. Wijzigingen in het economische klimaat werden als reden aangevoerd.
Principeakkoord
Toen beide betrokken bedrijven vorig jaar rond deze tijd bekend maakten een principeakkoord te hebben gesloten, werd algemeen verwacht dat de deal binnen enkele maanden geëffectueerd zou zijn. Coolblue-directeur Zwart wil tegen Twinkle niet concreet maken wanneer de twijfels zijn gerezen: 'De economische situatie was vóór de afronding van het proces zodanig veranderd, dat we in goed overleg hebben besloten niet met elkaar verder te gaan.'
Rationele beslissing
Zwart spreekt van 'een rationele beslissing', die geen gevolgen heeft voor de click- en brick-strategie van Coolblue: 'We willen de klant zo goed mogelijk bedienen met de specialistische kennis die we bieden, of dat nu online of offline is. We hebben al sinds 2000 (toen een eerste vestiging werd geopend in Rotterdam, red.) eigen fysieke winkels en volgend jaar komen daar weer nieuwe bij.'
Retailkennis
Wel geeft Zwart te kennen dat zijn bedrijf profijt had kunnen trekken van de retailkennis van Dexcom: 'Ze weten precies wat het is om een winkel te hebben. Daar hadden we natuurlijk gebruik van kunnen maken. Toch zijn we altijd in staat gebleken zelfstandig te groeien. In het afgelopen kwartaal nog met 60 procent in omzet ten opzichte van Q3 in 2007.'
Coolblue zal de komende tijd zelfstandig verder gaan. Zwart: 'Het klimaat is er niet naar om samenwerking te zoeken met andere partijen. We willen nu gefocussed onze strategie uitrollen.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Afketsen deal beïnvloedt strategie Coolblue niet
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.