Twinkle | Digital Commerce

Nekschot voor de boekhandel?

2017-05-26
171130
  • 1:17

Blogger Martin schreef  begin dit jaar dat auteurs binnen vijf jaar via 'SellaBand-achtige’ omgevingen hun eigen boeken zullen verkopen. In China gebeurt dat al op grote schaal! 

Tijdens mijn verblijf in Beijing las ik in de krant China Daily  dat www.qidian.com met zo'n 4000 auteurs meer dan 2 miljoen lezers per dag trekt. De lezers betalen voor iedere 1000 karakters (woorden dus) 0.02 Yuan, ofwel zo'n 0,2 Eurocent. Maar met zulke lezersaantallen kunnen er toch wel een aantal auteurs van leven.

Veel lezers lezen niet alleen op Qidian omdat het goedkoper is dan boeken. Het is ook spannend... iedere dag weer een nieuw hoofdstuk! Voor een aantal lezers is het een onderdeel van het leven geworden. Ook zijn er schrijvers die online zo populair worden, dat hun verhaal in boekvorm wordt uitgegeven.

Ik zelf houd nog erg van het papier in handen en de overvolle boekenkast waar die prachtige boeken in staan. Uiteraard koop ik die boeken meestal online, maar toch kocht ik afgelopen zaterdag ook nog twee mooie exemplaren in de tot boekwinkel omgebouwde Maastrichtse kerk. Maar terwijl ik dat opschrijf, besef ik terdege dat mijn nostalgische boekengevoel erg lijkt op het gevoel dat mensen hadden bij platenhoezen en mooi zwart vinyl. Inmiddels weten mijn neefjes en nichtjes nauwelijks meer dat die ouderwetse CD de opvolger was van dat vinyl. Zij kennen alleen MP3'tjes.

Een slimme boekhandelaar en uitgever houdt nu dus al rekening met alle alternatieven voor het boek als medium voor de roman. Denk aan luisterboeken, eBooks die je leest via bijvoorbeeld de Iliad, Movels, ofwel boeken op je mobiel, Crowdsourced boeken die met een menigte samen worden geschreven en eigen uitgaves via sites als blurb

Oh mijn beste lees- en boekenvrienden... wat leven we toch in een machtig interessante tijd!