Hoewel de meeste supermarkten geen gelegenheid bieden online te bestellen, bezoeken een kleine drie miljoen Nederlandse huishoudens wel eens een website van een supermarkt. Bijna 1,3 miljoen huishoudens doen dat wekelijks.
Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau GfK, waarover Distrifood publiceert. Het mag geen verbazing wekken dat het bezoek aan de super-websites flink is toegenomen sinds 2002, toen GfK het online superbezoek voor het laatste peilde. In 2002 bezochten 878.000 huishoudens wel eens een website van een supermarkt, waarvan er 222.900 dat wekelijks zeiden te doen.
Albert Heijn
Ruim één op de vier Nederlandse huishoudens (26,7 procent) brengt wel eens een bezoek aan de website van Albert Heijn. Van AH's vaste klanten bezoekt 44,3 procent de site, die ze met het rapportcijfer 7,45 beoordelen. Dit is het hoogste cijfer dat door vaste klanten aan de site van hun 'eigen' supermarkt wordt gegeven. Plus scoort een 7,38, Jumbo een 7,35. C1000 en SdB krijgen respectievelijk een 7,32 en een 7,16 toegewezen.
Aanbiedingen
Aanbiedingen vormen nu de belangrijkste reden om de website van een supermarkt te bezoeken (in 77,5 procent van de bezoeken). Zes jaar geleden was extra informatie nog de belangrijkste trekker van bezoek naar de sites.
Albert.nl
Albert Heijn is de enige van de gevestigde supermarkten die de mogelijkheid biedt online te bestellen. Albert.nl, dat ook producten van zusterketens Etos en Gall & Gall bezorgt, bezet met een omzet van 107 miljoen euro de 8e plek in de Twinkle100.
Onlangs kreeg Albert Heijn concurrentie op de online markt van BoodschappenXL.nl, dat in het noorden van het land opereeert.
Dit komt natuurlijk ook doordat Albert Heijn 33% van het marktaandeel bezit, van de supermarkten.