Twinkle | Digital Commerce

EU-rapport: minder retailers verkopen online

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:14

eu_crossborderHoewel het aantal Europese webshoppers de afgelopen jaren is gegroeid, maken minder retailers op ons continent gebruik van het internet als verkoopkanaal.

 

Die opvallende conclusie staat in het rapport EU Cross Border Shopping 2008, waarin winkelontwikkelingen bij retailers en burgers binnen de Europese Unie onder de loep worden genomen.

Postkanaal voorbij
Van de Europese burgers heeft 33 procent in de twaalf maanden voorafgaand aan het onderzoek een online aankoop gedaan, tegenover 27 procent in 2006. Daarmee is webwinkelen het postkanaal voorbij gestreefd als populairste kanaal voor verkoop op afstand. Van alle onderzochte landen kent Nederland overigens de hoogste online koperspopulatie; Bijna zeven op de tien Hollanders kan worden bestempeld als online shopper.

Daling
Het aantal retailers dat online verkoopt daalde de afgelopen twee jaar van 57 tot 51 procent, aldus het rapport. Ook telefonische verkoop nam in populariteit af (17 versus 22 procent), terwijl het percentage retailers met een of meerdere winkels gelijk bleef op 79 procent.

Buitenlandse klandizie
Omdat Europese retailers e-commerce niet lijken te omarmen, blijven ze voor hun omzet vooral aangewezen op hun eigen land. In de afgelopen twee jaar is het omzetaandeel van buitenlandse klandizie, ondanks de toegenomen populariteit van webwinkelen onder Europese burgers, ongeveer gelijk gebleven.

Harmonisering

Van de onderzochte bedrijven doet 75 procent überhaupt niet aan verkoop over de grens. Dat percentage zou fors afnemen, tot 41 procent, wanneer de regelgeving binnen de Europese Unie zou worden geharmoniseerd. Het Europees Parlement stemt binnenkort over een uniforme richtlijn voor de bescherming van consumenten.