Twinkle | Digital Commerce

Meeste webshoppers zoeken op merk

2017-11-09
  • 1:11

Het merendeeel van de webshoppers die na tussenkomst van een zoekmachine een aankoop doen, maakt gebruik van merkgerelateerde zoektermen. Opvallend is dat weinig online kopers zowel een merknaam als een generieke zoekterm intikken.

Dat stelt Google naar aanleiding van onderzoek dat het liet uitvoeren door Compete. Van de onderzochte webshoppers zegt 51 procent dat het meestal een branded term is die tot een aankoop leidt. Bij 37 procent is dit doorgaans een non-branded keyword. Slechts 12 procent komt in de meeste gevallen tot een aankoop door een combinatie van beide.

Grote verrassing
Hoewel de combinatie van een merkgerelateerde en een niet-merkgerelateerde zoekterm in een categorie als auto's veel wordt gebruikt, is dat in de meeste categorieën niet het geval. 'De meeste zoektermen bij retailaankopen zijn ofwel branded, ofwel non-branded', aldus business specialist David Kaul van Google. 'Dat was een grote verrassing voor ons.'

Aankoop in volgende sessie
Uit de studie blijkt ook dat slechts dertig procent van de aankopen die het gevolg zijn van niet-merkgerelateerde zoekopdrachten, worden gekocht tijdens dezelfde online sessie. Met andere woorden: zeven op de tien aankopen worden, hoewel ze voortkomen uit search, pas op een later moment gedaan. Volgens retaildirecteur Matt Pace van Compete wordt de invloed van zoekmachines daarom nogal eens onderschat; in het geval van cost per action betaalt de adverteerder bijvoorbeeld alleen als de zoekopdracht direct tot (trans)actie leidt.

Bron: Internetretailer.com