Twinkle | Digital Commerce

Webshoppers verkiezen bezorgen boven afhalen

2017-11-11
  • 1:05

Online shoppers laten een besteld product liever thuis afleveren dan dat ze het ophalen, ook als dat laatste goedkoper is. Dat stelt Kieskeurig.nl op basis van een eigen onderzoek.

Slechts 16 procent van de 1.632 ondervraagde online kopers haalt bij gelijke kosten een product liever op. Daarvoor moet een webshopper wel de deur uit, maar daar staat weer tegenover dat hij niet thuis hoeft te blijven om producten in ontvangst te nemen die niet door de brievenbus kunnen.

Het gros van de mensen blijft echter liever thuis, ook als afhalen goedkoper is. 'Althans', verduidelijkt marketingmanager Minouk Fieggen-Verkerke van Kieskeurig, 'prijs speelt wel een rol, maar is niet doorslaggevend'. Voor welk bedrag webshoppers wel uit hun luie stoel komen heeft Kieskeurig niet onderzocht.

Meer dan de helft van de online kopers uit het onderzoek zegt het liefst te betalen via iDeal (54 procent). Kopen op afbetaling heeft bij geen van de respondenten de voorkeur. Vrouwen wagen zich niet aan een betaling met Paypal of aan sms-betalen, aldus de vergelijkingssite.

'Opvallend is dat vooruit betalen en bestellen onder rembours populairder is bij mannen', aldus Fieggen-Verkerke. 'Vrouwen kiezen duidelijk vaker voor betalen met acceptgiro en facturatie achteraf. Over de voorkeur voor bezorgen of afhalen zijn de twee seksen het overigens wel eens.'