Twinkle | Digital Commerce

Stijgende groeicurve online advertentiemarkt

2017-05-26
  • 0:56

Waar de groei van de online advertentiemarkt eerder nog leek af te vlakken, laat de groeicurve nu weer een stijgend verloop zien. Dat blijkt uit cijfers die IAB Nederland heeft gepubliceerd.

De netto mediabestedingen aan online display advertising groeiden in het tweede kwartaal met 15,7 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder, om uit te komen op 41,8 miljoen euro. In het eerste kwartaal bleef de groei hangen op 8,1 procent, terwijl de groei in het laatste kwartaal van 2007 nog uitkwam op 13,6 procent.

Nielsen Media Research registreert voor IAB Nederland de advertentieomzetten van een aantal grote exploitanten als RTL, Sanoma en de Telegraaf, maar moet het stellen zonder de cijfers van Google en Yahoo. Volgens Marco Derksen, voorzitter van IAB Nederland, kan desondanks worden geconcludeerd dat online advertising in de lift zit: 'Dit groeipercentage is natuurlijk bevredigend, alleen al omdat het flink hoger is dan de 12 procent over heel 2007. En het zorgt voor een gezonde balans ten opzichte van het groeipercentage van 8% van het eerste kwartaal dit jaar.'