Twinkle | Digital Commerce

Interview Marco Derksen: 'Leef voor je passie!'

2017-05-26
  • 2:15

Marco Derksen, adviseur interactieve marketing en oprichter en drijvende kracht van weblog Marketingfacts, is eind februari benoemd tot voorzitter van het Interactive Advertising Bureau Nederland, brancheorganisatie voor online advertising en interactieve marketing. Zijn streven is van het IAB een échte facilitator te maken, 'verbindingen maken tussen kennis, bronnen en leden'.

Inspiratie

'Het zal niemand verbazen dat ik vooral inspiratie put uit weblogs. Daar zitten heel specifieke internationale blogs tussen, maar vanzelfsprekend ook Marketingsfacts. Ook Frankwatching vind ik een hele goede Nederlandse blog.'

Webdrijfveren

'Als bij velen gemak en snelheid, maar eigenlijk nog meer het opdoen en onderhouden van contacten. Het elkaar continu op de hoogte houden, tips geven en suggesties doen.'

Eerste webaankoop

'Die kan ik me eerlijk gezegd niet meer herinneren, maar dat zal ongetwijfeld een boek zijn geweest. Of eigenlijk een stapel boeken; de boeksuggesties die sites als Amazon mij doen, maken dat ik vrijwel altijd meerdere titels tegelijk bestel.'

Webontwikkeling

'Social commerce vind ik de belangrijkste internetontwikkeling van dit moment. Dat begint al op heel eenvoudige manier op sites als Speurders.nl, eBay en Marktplaats. De ontwikkeling dat mensen voor een productrecensie op een website worden betaald, vind ik geen probleem. Zolang het tenminste om een oprechte mening van die persoon gaat.'

Onderbelicht

'In Amerika en Engeland zijn ze al verder op het gebied van online-identificatie, wat betreft richtlijnen, zelfregulering en wet- en regel-geving. Net als bij advertorials in de offline-wereld wordt daar scherp gelet op echte meningen op forums en blogs. In Engeland zijn ze zelfs met een wet bezig om fraude op dat gebied tegen te gaan. Op termijn zal het er in Nederland ook van komen.'

IAB

'Het IAB moet een bredere en sterkere basis gaan neerleggen op gebied van interactieve marketing. De tijd van plat adverteren via banners en buttons zijn we voorbij. Ook qua leden moeten we breder, via de grote adverteerders. Dat gaat goed, de laatste maand hebben we al enkele grote nieuwe leden mogen verwelkomen, denk aan Essent en Vodafone. Op de langere termijn moeten we meer als facilitator voor de gehele branche gaan optreden. Daar zijn we al mee gestart via het opzetten van taskforces. De eerste taskforce zoekmachinemarketing mag met 28 aanmeldingen een succes worden genoemd. Op termijn volgen meer werkgroepen, rond bijvoorbeeld mobile marketing en ethiek.'

Place to be

'Ik houd van grote steden als LA en NY, daar doe ik inspiratie op. Aan de andere kant geniet ik juist van rust, lekker ontspannen op "mijn" boerderijtje in de heuvels van Toscane.'

Persoonlijke noot

'Ik ben iemand die heel snel door iets wordt gegrepen en dat vervolgens omzet in een passie. Voor die passie moet alles wijken. Mijn motto: leef voor je passie!'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3- 2007