Sommige mensen verdienen een standbeeld. Mensen die iets ‘onmogelijks’ bedenken. Maar ‘t wel gewoon doen. Zoals Marc Schröder die Tango en Route Mobiel bedacht. En daarmee Shell en de ANWB tegen zich in ’t harnas joeg. Want ’t consumentje uitmelken verliep zo lekker geruisloos, al die jaren daarvoor.
Bart Stomphorst, de bedenker van Sandd, is ook zo’n uitdager. Sandd groeide dankzij zijn durf de afgelopen jaren uit tot grootste concurrent van TNT Post. Post? Wat hebben wij daar aan zult u zeggen. Niet veel, klopt, maar het feit alleen al dat iemand z’n nek uitsteekt om in de postmarkt te durven ondernemen verdient hulde.
Sandd is eigenlijk een samenwerking van een aantal lokale postbedrijven. Zeg maar zoals ook SelektVracht werkt. Maar dan beter. Slank en flexibel. Zoals Stomphorst zelf zei: 'Lean and mean, geen overhead en heel veel outsourcen.' Hij zag Sandd vooral als een soort uitzendorganisatie die het oppermachtige maar o zo ambtelijke TNT kon uitdagen. David en Goliath, zoiets. Waarbij TNT kon rekenen op rugdekking van de overheid. Gefluisterd wordt zelfs dat het uitstel van de liberalisering (nog steeds) een gevolg is van het lobby-werk door TNT-topman Peter Bakker, bang als-ie is voor de flexibiliteit en marketing-innovatie van bedrijfjes (naar verhouding) als Sandd.
Desondanks groeide Sandd uit tot een onderneming met een omzet van 80 miljoen euro, met 15 % marktaandeel op de vrije postmarkt.
Geen standbeeld helaas, maar een dankblogje is wel het minste voor Bart. Hij weet nog niet wat-ie nu gaat doen. Bart: de pakjesmarkt wordt nog veel lucratiever. Een chaotische, ondoorzichtige markt waar service en innovatie nog onbekende begrippen zijn. Kom eens praten ….
goed punt.... ik zou wel blij worden van een pakjes dienst die - als je voor verzekerd vervoer kiest - de kwijtgeraakte pakjes ook echt vergoed ;-) Waar zijn de Marc's en Bart's die dit gaan oppakken???
Inderdaat een bedankje is op zijn plaats! door dit soort personen die alleen op persoonlijk gewin uit zijn lopen er straks nog 11000 fultimers in de WW. hier komen bijbaantjes voor terug. Ook bij Sand zitten alleen maar (slecht betaalde) deeltijdwerkers en een klein groepje zakkenvullers.
Een goed doordacht strategisch plan waar op een selecte groep wijzer van is geworden. Ik denk dat de (Ex)medewerkers van TNT hem voor eeuwig dankbaar zijn
Beste Z Verkerk, ik snap je boosheid. Maar. Het wordt inderdaad nooit meer zoals vroeger: voor vijf uur uitbetaald krijgen, in drie uur met de ronde klaar zijn en tussendoor nog bij een stel dorpsgenoten koffiedrinken. Ik weet wel, dat is wat overdreven, maar de tijden zijn zeker veranderd. Met dank aan 'Brussel' en Brinkhorst cs. Ratio rules.
De markt is geliberaliseerd. Dat betekent dat Jan en Alleman een postbedrijf of pakjesdienst kon starten en dus werkgelegenheid kan bieden. Jij ook! Niet op anderen schelden dus, die deze kans grepen.
Sandd was een Nederlandse startup, met redelijk goede contacten naar stakeholders zoals vakbonden etc. Dat had ook anders kunnen zijn, als bijvoorbeeld een Amerikaan hier de aanval had geopend. Of een hedgefund. Maar dat kan nog komen.
Daarom zou ik tegen de 11.000 TNTers willen zeggen (en dat doe ik in feite in die andere blog http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2010/07/eindelijk-concurrentie-voor-tnt/index.xml): in feite ZIJN jullie 'de post'. Neem het lot in eigen handen, zoek snel een nieuwe Bart Stomphorst in jullie midden en DOE wat.
Tegen de vakbonden zeg ik: je hebt 11.000 TNTers 'in dienst' die de wacht is aangezegd. Zet om die knop. Noem jezelf even 'PTT' in plaats van 'vakbond', en ga webshopklanten zoeken die pakjes te bezorgen hebben.