Twinkle | Digital Commerce

Bart Stomphorst: thanx!

2017-05-26
170130
  • 1:14

Sommige mensen verdienen een standbeeld. Mensen die iets ‘onmogelijks’ bedenken. Maar ‘t wel gewoon doen. Zoals Marc Schröder die Tango en Route Mobiel bedacht. En daarmee Shell en de ANWB tegen zich in ’t harnas joeg. Want ’t consumentje uitmelken verliep zo lekker geruisloos, al die jaren daarvoor.

Bart Stomphorst, de bedenker van Sandd, is ook zo’n uitdager. Sandd groeide dankzij zijn durf de afgelopen jaren uit tot grootste concurrent van TNT Post. Post? Wat hebben wij daar aan zult u zeggen. Niet veel, klopt, maar het feit alleen al dat iemand z’n nek uitsteekt  om in de postmarkt te durven ondernemen verdient hulde.

Sandd is eigenlijk een samenwerking van een aantal lokale postbedrijven. Zeg maar zoals ook SelektVracht werkt. Maar dan beter. Slank en flexibel. Zoals Stomphorst zelf zei: 'Lean and mean, geen overhead en heel veel outsourcen.' Hij zag Sandd vooral als een soort uitzendorganisatie die het oppermachtige maar o zo ambtelijke TNT kon uitdagen. David en Goliath, zoiets. Waarbij TNT kon rekenen op rugdekking van de overheid. Gefluisterd wordt zelfs dat het uitstel van de liberalisering (nog steeds) een gevolg is van het lobby-werk door TNT-topman Peter Bakker, bang als-ie is voor de flexibiliteit en marketing-innovatie van bedrijfjes (naar verhouding) als Sandd.

Desondanks groeide Sandd uit tot een onderneming met een omzet van 80 miljoen euro, met 15 % marktaandeel op de vrije postmarkt.

Geen standbeeld helaas, maar een dankblogje is wel het minste voor Bart. Hij weet nog niet wat-ie nu gaat doen. Bart: de pakjesmarkt wordt nog veel lucratiever. Een chaotische, ondoorzichtige markt waar service en innovatie nog onbekende begrippen zijn. Kom eens praten ….